21
سه شنبه 14 بهمن 1399
شماره 8151
جشنواره
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بار دیگر لات‌گرافی

نگاه
تازه‌­ترین محصول چرخه­ مجعول منسوب به «لات­‌گرافی» در سینمای ایران، «ابلق»ِ نرگس آبیار است؛ حاصل آمیزش و التقاط جهان دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «شنای پروانه» که البته نسبت به هر دو فیلم نیز در مرتبه‌ای نازل­تر قرار می­‌گیرد.
ویژه
سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با هیاهوی بسیار – مثل همیشه – و ویترینی خالی‌تر از همیشه مسیر ده‌روزه‌اش را آغاز کرد؛ این بار با اتکا به 16 فیلم برگزیده که سایه ده‌ها فیلم بیرون‌مانده و انبوهی حاشیه و اعتراض بر سرشان است و البته سالن‌هایی که فیلم دیدن معمولی در آنها نیز نوعی رفتار پرخطر محسوب می‌شود! این یک دوره متفاوت برای سینمای ایران است و قابل پیش‌بینی ا‌ست اگر حاشیه‌ها و حتی ناهماهنگی‌ها و اشکال‌های این دوره بیشتر از دوره‌های قبلی باشد.
او بازیگر همه‌فن‌حریف سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است. وقتی بازی‌های او را  درسه چهار سال گذشته کنار هم می‌گذاریم به مجموعه گوناگونی از شخصیت‌ها می‌رسیم که نقش هر کدام آنها را به کمال یافته‌ترین شکل بازی کرده است.
انگار در «روزهای پرتقالی»،3 سال پیش بود یا شاید هم در آن مسلسل بازی‌های «مسخره‌باز»، حتی نمی‌شود قطعی گفت با آبان یا هما، شاید هم در رصد همان عکس‌های بی‌کیفیت سیل‌زده و بلا گرفته از کمک‌رسانی‌ها بود که فهمیدیم هدیه سینمای ایران جبر عبور روزگار را پذیرفته و اصلا هم بنا ندارد که به جنگش برود.
سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر هم شروع شد؛ در سال‌ کرونازده و در میانه فوج مخالفان برگزاری در یک‌سو و موافقانی که حفظ جشنواره را مانند یک نشان و سمبل واجب می‌دانند. با این‌حال جشنواره‌ای که برگزاری‌اش در نخستین سال‌های دهه1360 یک نیاز غیرقابل انکار بود، حالا موی دماغ مدیرانی است که میانه بحرانی دامن‌گیر می‌کوشند جشنواره را برای سی و نهمین بار برپا کنند.
از نیمه دوم دهه 80، رواج فیلم‌های چندشخصیتی multi protagonist در سینمای ایران که به سیاق فیلم‌های کلاسیک قهرمان واحدی ندارند و شبکه‌ای از روابط را در میان شخصیت‌ها پدید می‌آورند، با این انتقاد مواجه شده که چرا سینمای ما از فیلم‌های اخلاق‎گرای قهرمان‌محور کلاسیک فاصله گرفته است.
سینما از این فیلم‌ها هم می‌خواهد. اگر با همین جمله کنار بیایید دیگر تماشای «رمانتیسم عماد و طوبی» برایتان تراژیک نیست. دومین فیلم کاوه صباغ‌زاده مانند فیلم اول دغدغه رابطه و مدیریت زندگی دارد و البته تا دلتان بخواهد فانتزی. این‌بار به‌جای موتور وسپا، فولکس قورباغه‌ای دلبری می‌کند و به‌جای آوازهای کلاسیک ایتالیایی، خواننده در جاده شمال از مست چشمان یار می‌خواند.

تعطیلی راه‌حل نیست

کارگردان فیلم عنکبوت از تجربه برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی همزمان با اپیدمی می‌‌نویسد
اواخر دهه20 و اوایل دهه30 میلادی، هنر و صنعت سینما دیگر شکل جهانی به‌خود گرفته بود.
تصویرآمریکای واقعی را ببینید

تصویرآمریکای واقعی را ببینید

هاتف علیمردانی کارش را در سینما با ساخت فیلم فانتزی «راز دشت تاران» 1388 برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد و فیلم دومش، «یک فراری از بگبو» 1390 نیز باز فانتزی‌ای کودکانه بود. اما پس از آن، علیمردانی وارد حوزه سینمای اجتماعی شد و با ساخت «به خاطر پونه» ۱۳۹۱، «مردن به وقت شهریور» ۱۳۹۲، «کوچه بی‌نام» ۱۳۹۳، «هفت‌ماهگی» ۱۳۹۴ و «آباجان» ۱۳۹۵ نشان داد که علاقه خاصی به بیان مسائل اجتماعی دارد.
ستاره بود
ستاره بود
هدیه تهرانی یکی از مهم‌ترین ستاره‌های بازیگر زن سینمای پس از انقلاب، با «بی همه‌‌چیز» در جشنواره امسال حضور دارد
هر دوره‌ای ستاره عصر خودش را دارد و هدیه تهرانی ستاره عصر اصلاحات است؛ بازیگری که در آستانه دوم خرداد با «سلطان» کیمیایی آمد و خیلی زود به جایگاهی دست‌یافت که پیش از او و میان بازیگران زن فقط نیکی کریمی به موقعیت مشابهی دست یافته‌بود.
حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر» که در سی‌و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر حاضر است، پیش‌تر نمایش‌هایی چون «سقراط»، «آژاکس»، ‌«آوای سرخ»، «داستان‌های کارور» و... را روی صحنه برده و خودش نیز در مقام بازیگر در برخی نمایش‌ها بازی کرده‌است.
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
​​​​​​​3روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر می‌گذرد و هنوز نمی‌توان درباره کیفیت آثار منتخب و برگزاری جشنواره سی‌ونهم در بخش‌های مختلف قضاوت کرد.
پانزده بهمن و در پنجمین روز از جشنواره اجراهای نمایش‌های رادیویی آغاز می‌شود.
سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در شکل برگزاری بر بهره‌گیری از بستر فضای مجازی متمرکز است اما در زمان برگزاری جشنواره‌، تنها تعدادی از سالن‌های منتخب و دارای شرایط مناسب برای اجرای آثار، میزبان مخاطبان نمایش‌های بخش صحنه‌ای خواهند بود.