• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123551
+
-

جوانان؛ پیشتاز در صحنه رقابت

رقابت ۲۸ گروه نمایشی در بخش مسابقه تئاتر ایران

جوانان؛ پیشتاز در صحنه رقابت


فهیمه پنا‌ه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در شکل برگزاری بر بهره‌گیری از بستر فضای مجازی متمرکز است اما در زمان برگزاری جشنواره‌، تنها تعدادی از سالن‌های منتخب و دارای شرایط مناسب برای اجرای آثار، میزبان مخاطبان نمایش‌های بخش صحنه‌ای خواهند بود. در بخش رقابتی این دوره از جشنواره ۲۸ نمایش با عنوان مسابقه بزرگ تئاتر فجر به رقابت می‌پردازند؛ نمایش‌هایی که بیشتر موضوعات اجتماعی دارند. از میان آثاری که برای رقابت در صحنه انتخاب شدند امسال گروه‌های تئاتر دیگر شهرها نیز سهم قابل توجهی دارند؛ رقابتی که شاید جایزه‌های این دوره را ازآن گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها کند. در این شماره از ویژه تئاتر فجر و شماره بعدی که در هفته آینده منتشر می‌شود به معرفی برخی از نمایش‌ها می‌پردازیم.

بهشت حکیم‌الله
«بهشت حکیم‌الله» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی ویدا موسوی از اصفهان یکی دیگر از آثار است. در این نمایش 35دقیقه‌ای یک بازیگر(ویدا موسوی) و 10عروسک حضور دارند. نمایش درباره مهاجرت افغان‌ها و مشکلات زندگی آنهاست.

پنهان خانه پنج در
«پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه از دیگر آثار این بخش است. این نمایش تیر99 در تالار مولوی با بازی علیرضا رشیدی، سارافتحی، سارا علاقه‌مند، آیدا نوروزی، مائده شهنوازیان، مریم بهشتی، حمید باهوش و... اجرا شد. این نمایش در اجرای خود توانست رضایت مخاطبان خود را همراه داشته باشد.

تن‌ها
«تن‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی از کرج نیز در این بخش حضور دارد. در خلاصه داستان این نمایش 45دقیقه‌ای آمده: ۸ نفر اسیر در یک سلولی به ابعاد یک در یک متر در استخبارات عراق. بازیگران این نمایش کیوان احمدی، امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی پور، امیرارسلان خالویی، محمد نیازی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، حامد نساج بخارایی، فردین شاه‌حسینی و آرمان میرزایی هستند.

جوادیه(بیست متری)
«جوادیه(بیست متری)» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی از تهران از آثار این بخش است. این نمایش مرداد امسال در تالار قشقایی اجرا شد. در این اثر نمایشی آرش فلاحت‌پیشه، آیه کیانپور، امیرعدل‌پرور و هومن بنایی به‌عنوان بازیگر حضور داشتند. جوادیه از جمله آثاری است که نویسنده تلاش دارد به بررسی احوالات انسان‌های مختلف امروز با تفکرات متفاوت بپردازد. این تئاتر قصه 4نفر از بچه محل‌های جوادیه تهران است که در دهه 60 هرکدام زندگی خود را داشته‌اند. آنها اکنون مرده‌اند اما به محله خود می‌آیند و خاطرات محله و زندگی خود را در گذشته روایت می‌کنند.

 سه‌شنبه‌های لعنتی
«سه‌شنبه‌های لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی است. این نمایش مرداد امسال در تالار سایه مجموعه تئاترشهر با بازی مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری و نسرین نکیسا به صحنه رفت. خاتمی در این نمایش به موضوع خانواده و مشکلاتی که در آن وجود دارد می‌پردازد.

نسخ
«نسخ» به نویسندگی امید غفاری و کارگردانی امیرحسین غفاری در میان آثار این بخش دیده می‌شود. در خلاصه این نمایش 55دقیقه‌ای که در دهمین جشنواره تئاتر دانشجویی سوره و تئاتر هامون به صحنه رفته؛ آمده: داستان درباره خانواده‌ای است که موش خانگی‌شان مرده و در تدارک مراسمی برای او هستند. بازیگران نسخ حمیدرضا بداغی، آوا شریفی، بردیا رحیمی، مریم نجار، صادق مرادی و سارا رستم هستند.

چاقوی دم کرده شب 
«چاقوی دم‌کرده شب» به‌نویسندگی رضا گشتاسب (براساس داستان طعمه نوشته محمد کشاورز) و کارگردانی جلیل امیری از کرمان است. در خلاصه داستان این نمایش 45دقیقه‌ای آمده: برف همه راه‌های ارتباطی شهری کوچک را با دنیا قطع کرده است، اکنون کسی باید در این قحطی کاری کند. عوامل این نمایش رضا شریفی، زهرا جمشیدی، فاطمه حمیدی، مجتبی احسان‌فر، مینا ابراهیمی، آوا عامری، وانیا مژدهی، دانیال بهجت، آرین پورطاهری، آریوسام امیری، علی عسگری و الهه گیلی(بازیگران) و امید حسینی، رضا شیخ‌زاده و علیرضا صباغ(نوازندگان) هستند

سگدو
«سگدو» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری از تهران در میان این 28 اثر حضور دارد. این نمایش آبان سال گذشته در سالن سایه با بازی آیه کیانپور و زهره رستمی، مرتضی آقاحسینی، سروش طاهری و محمدرضاصولتی به صحنه رفت. سگدو روایتگر کابوس‌های دختری ایرانی است که قصد مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی را دارد.

 پینوکیو
«پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از تهران از آثار این بخش است. پینوکیو آذر 98در تالار مولوی با بازی صادق برقعی، علی تاریمی، پارمیدا حسینی، گل‌آرا غفرانی و نرگس نیک‌سیرت روی صحنه رفت. این نمایش در بخش طراحی‌صحنه، طراحی‌نور، نویسندگی و کارگردانی کاندیدای دریافت جایزه جشنواره بیست‌ودوم تئاتر دانشگاهی بوده و در بخش طراحی‌صحنه مورد تقدیر قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید