24
چهار شنبه 14 آبان 1399
شماره 8076
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
سال‌های پایانی دهه40 کم‌کم چهره‌های دیگری زبان فارسی را دستخوش تغییر می‌کردند و اسطوره‌پژوهان و باستان‌شناسان با شیوه‌ها و نگرش‌های تازه پا به عرصه می‌گذاشتند و مهرداد بهار یکی از این چهره‌ها بود.
«به جست‌وجوی تو/ بر درگاه کوه می‌گریم، / در آستانه دریا و علف.
سال1349 موسم گل‌دادن «ترانه»در فصل نوین‌اش است؛ پس از شکل‌گیری استودیو «طنین» - به‌عنوان نخستین استودیوی خصوصی مستقل از رادیو -در اواسط دهه 40، خیلی زود آنجا به محل هم‌نشینی صاحبان سلیقه‌های متفاوت در عرصه «موسیقی» و «کلام» ترانه تبدیل شد.
سینما
موفقیت «حسن کچل» در فروردین 49، نوید سال سینمایی موفقی را برای سینمایی می‌دهد که با «قیصر» و «گاو» آغازگر مسیری تازه شده‌است.

خواندنی‌‎شدنِ «تماشا»

مجله‌ای که می‌خواست مکمل تلویزیون باشد
مطبوعات
«خوشوقت هستم که تماشا به‌عنوان یک نشریه هفتگی وظیفه یک مجله رادیو 0 تلویزیونی را در مطبوعات کشور ما انجام خواهد داد. »
یک دنیا ورزش

یک دنیا ورزش

دنیای ورزش، هفته‌نامه ورزشی مؤسسه اطلاعات، رقابتی تاریخی را با کیهان ورزشی شروع کرد
مسئله خیلی ساده بود، نمی‌شد کیهان چیز خوب و جذابی داشته باشد که اطلاعات نداشته باشد، پس دنیای ورزش متولد شد.
مردم گرسنه ‎اند
مردم گرسنه ‎اند
گروه تئاتر نان و عروسک در شیراز
سال1349 برای تئاتر ایران سال مهمی است؛ سالی که یرژی گرتفسکی، پیتر بوروک، مرس کانینگهام، ویکتور گارسیا، آندره شربان و از همه مهم‌تر گروه تئاتر نان و عروسک به ایران می‎آیند.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
عبدالحسین آل‌رسول 0 که در شماره‌های پیشین به‌عنوان یکی از شرکای اصلی انتشارات «نیل» از او یاد‌کردیم 0 پس از جدایی از «نیل» برای ادامه تحصیل به انگلستان می‌رود و چندی بعد به ایران بازمی‌گردد و قصد ایجاد انتشارات جدیدی به نام «کتاب زمان» می‌کند.
سال‌های پایانی دهه1340 بی‌تردید برای گرافیک ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ در واقع در فاصله چند سال عمده نهادهای نوپایی چون رادیو و تلویزیون ملی یا انتشارات سروش و دیگر نهادهای فرهنگی دست به تأسیس واحد گرافیک و تبلیغات می‌زنند.