13
یکشنبه 18 مهر 1400
شماره 8332
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
آمار غیررسمی حکایت از آن دارد که بیش از 500تن از اعضای کادر درمان در همین روزهای وانفسا و جنگ با ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری که از نظر وزارت بهداشت حدود 400تن است.
در نقطه شروع کرونا، درست همان زمانی که بسیاری گمان می‌کردند این ویروس تنها برای چند‌ماه دوام می‌آورد و با آمدن فصل گرما دیگر خبری از کرونا نخواهد بود، کمک به آسیب‌دیدگان کرونا آسان‌تر انجام می‌شد.
بیش از پنج‌میلیون نفر در سرتاسر جهان به‌دلیل ابتلا به کووید-19جان خود را از دست داده‌اند. در کمتر از 2سال، میلیون‌ها انسان، عزیزان خود را از دست دادند و به لطف همه‌گیری مجبور به تحمل فشار روانی شدید ناشی از اندوه و غم از دست دادن عزیزان و مواجهه با مرگ شدند.
درگذشت عزیزان تجربه‌ بسیار دردناکی است و به‌نظر می‌رسد که مرگ در اثر ابتلا به کووید-19به دلایل مختلفی دشوارتر از سایر مرگ‌ها باشد. در این نوع فوت، مرگ غیرقابل پیش‌بینی است.
درخصوص سهم افراد در حمایت از آسیب‌دیده‌های کرونا باید از چند جنبه مسئله را مورد بررسی قرار داد.
معاون اجتماعی بهزیستی کشور در اواخر شهریور به خبر بهت‌آوری اشاره کرد که کمتر مورد توجه بود. حبیب‌الله مسعودی فرید از هزاران کودکی صحبت کرد که یک یا هر دو والدین‌شان را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند.

ناگهان همه‌‌چیز از دست رفت

خانواده‌هایی که سرپرست خود را به‌واسطه شیوع کرونا از دست داده‌اند از روزگار تلخ خود می‌گویند
مرگ همیشه گزنده و در هر سنی برای بازماندگان «نابهنگام» است. حالا خانه‌ای را تصور کنید که در چند روز ناگهان از پدر خالی می‌شود. نه با حادثه، نه با بی‌احتیاطی، نه کهولت سن... که با ویروسی سمج که برای آن هم دارو هست و هم واکسن.
خانواده در موقعیت شوک شدید

خانواده در موقعیت شوک شدید

گپ وگفت با دکتر عزیزالله اسماعیل تاجیک، روانشناس درباره آسیب‌های روانی وارد شده به بازماندگان کرونا
فقدان و مرگ عزیز همواره دردناک است و دلتنگی‌هایش از جنسی دیگر. آنها که تجربه‌اش کرده‌اند می‌دانند که مصیبتی کمرشکن است، خیلی مواقع دنیای افراد سوگوار و داغدیده چنان تغییر می‌کند که دیگر نمی‌توانند به حالت قبل خود بازگردند.
دست خالی بازماندگان
دست خالی بازماندگان
از خانواده‌هایی که سرپرست خود را به‌واسطه شیوع کرونا از دست داده‌اند و دچار بحران معیشتی شده‌اند، حمایتی صورت نمی‌گیرد
تقریبا هیچ حمایتی از بازماندگانی که بر اثر کرونا سرپرست خانواده‌شان را از دست داده‌اند، نمی‌شود. آسیب‌های کرونا به جامعه، هزار و یک چهره دارد. اگر آسیب‌های روحی که منجر به انزوا، ‌افسردگی، گوشه‌گیری و...
PDF درنگ
کوتاه درنگ
همه‌گیری کرونا توده‌ای از درد را بر جهان تحمیل کرد؛ اگرچه درکنار این رنج و درد تأثیرات مثبتی هم از خود به جا گذاشت و بسیاری از رفتارها و عادات نادرستی که ممکن بود تغییر آنها سال‌ها زمان بطلبد را طی یک‌سال‌و نیم ریشه‌کن کرد.