06
یکشنبه 18 مهر 1400
شماره 8332
ایرانشهر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
در 5 روز گذشته در حالی چند زمین‌لرزه در شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان رخ داد که اهالی روستاهای زلزله‌زده از امدادرسانی گله‌مند هستند. نخستین زلزله 12مهر با قدرت 5.7 ریشتر در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری در شهرستان اندیکا و چلگرد به وقوع پیوست که خسارت‌هایی به‌دنبال داشت. پس از آن 15مهر زمین‌لرزه‌ای با قدرت 4ریشتر این شهرستان را لرزاند.
آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها نشان می‌دهد با عبور کشور از قله پیک پنجم و نزولی‌شدن روند بستری، اکثر مناطق از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. اکنون ۱۰۸شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۴۷شهرستان در وضعیت زرد و ۸۵شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند و ۷شهرستان سردشت و مهاباد در آذربایجان غربی، سنندج و مریوان در کردستان و پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه هنوز در وضعیت قرمز هستند؛ دلیل قرمزماندن این مناطق، ورود دیرتر به موج پنجم اعلام شده، اما برای عادی‌شدن شرایط در آنها و جلوگیری از سرایت بحران به دیگر شهرهای کشور باید توجه بیشتری به آنها صورت گیرد.
10 هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد

خطر؛ ریزگردها در شمال

زندگی بیش از 7میلیون و500هزار حاشیه نشین خزر به‌ همراه‌مشاغل کشاورزی و دامپروری آنها با افزایش نقاط بیابانی از جمله خلیج گرگان و گردوغبارهای‌ خارجی در معرض خطر است
گزارش
وقوع ریزگرد یکی از مشکلات تکراری 20سال گذشته در جنوب کشور بوده است که با افزایش مناطق بیابانی و خشکی تالاب‌های وسیع این منطقه مانند هورالعظیم و جازموریان هر سال افزایش می‌یابد.