13
شنبه 1 خرداد 1400
شماره 8225
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

زنان و انتخابات 1400 امیدواری و ناامیدی

یادداشت یک
از 28خرداد 1400 سخن می‌گویم؛ زمانی دیگر برای شکل‌گیری فصلی نوین از تاریخ این سرزمین و انتخاباتی جدید، انتخابی برای تدوین فصلی سرنوشت‌ساز برای مردم ایران.
ویژه
تاکنون، برداشت عملی از عبارت «رجال سیاسی و مذهبی» در اصل۱۱۵ قانون‌اساسی از موانعی بوده که موجب شده بانوان هموطن نتوانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرده و درصورت ورود به رقابت، بتوانند به این جایگاه راه ‌یابند.
اولین حضور زنان در مقام رئیس دولت انتخابی و غیرسلطنتی، به آغاز نیمه دوم قرن بیستم بازمی‌گردد.
قرار گرفتن هیلاری کلینتون در برابر دونالد ترامپ نقطه‌ای تاریخی در انتخابات آمریکا بود، در سال  2016 بسیاری از آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که کشورشان قرار است نخستین رئیس‌جمهور زن را در این سال بشناسد و اتفاقی مهم در تاریخ سیاسی این کشور رقم بخورد اما اینگونه نشد.
تغییر باید از یک جایی شروع شود.

له و علیه زنان

در جست‌وجو برای روشن شدن این موضوع که آیا در انتخابات، کاندیداهای زن از سوی هم‌جنسان خود برگزیده خواهند شد یا نه، با گروهی از زنان صحبت کرده‌ایم
عباسعلی کدخدایی، سخگوی شورای نگهبان در جلسه پرسش و پاسخی در سال گذشته، درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: «قوانین بخشی از مسئله است اما از نظر من، بخش عمده‌ای از آن بحث فرهنگی است.
نگاه مردانه به انتخاب یک رئیس‌جمهور زن

نگاه مردانه به انتخاب یک رئیس‌جمهور زن

نظرسنجی همشهری از چند چهره سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا حاکی این واقعیت است که نگاه صفر و صدی در رابطه با حضور زنان در جایگاه ریاست‌جمهوری در میان برخی از افراد این دو جناح وجود دارد
سیاست مردانه ایران سال‌هاست که مجبور به پذیرش چند زن در قامت معاون رئیس‌جمهور، معاون وزیر، فرماندار و... شده است اما این تغییرات نتوانسته شرایط را برای قرارگرفتن زنان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مهیا کند.
نزدیک‌کردن سویه‌های مردانگی و زنانگی
نزدیک‌کردن سویه‌های مردانگی و زنانگی
دکتر نیک‌جو، روان‌درمانگر تحلیلی: اینکه در جامعه گفته می‌شود زن احساساتی است و نمی‌تواند قضاوت کند و چیزهای شبیه به آن‌که موجب می‌شود تا زنان را از بسیاری از انتصابات محروم کنیم بسیار ضدعلم و دور از واقعیت روانشناختی از ذهن انسان است
حق انتخاب شدن؛ زنان واجد‌شرایط حق دارند مانند مردان، برای تصدی مناصب سیاسی و اجتماعی از جمله ریاست‌جمهوری داوطلب شوند اما در ایران به‌دلیل وجود برخی دیدگاه‌ها، زنان واجد‌شرایط به‌طور جدی وارد عرصه نشده‌اند تا شانس خود را برای انتخاب شدن امتحان کنند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
مطالبات و خواسته‌های حقوقی، مدنی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، سیاسی و خواسته‌های هم‌طراز مردان، مهم‌ترین مسائل و دغدغه زنان امروز است.
در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مانند سنوات گذشته، هرآنچه در 4سال مسکوت مانده و به فراموشی سپرده شده بود، سر باز کرده و دوباره مطرح می‌شود؛ از وعده‌های داده شده تا بحث بر سر قوانین و هر آنچه در هیچ بازه زمانی درباره آن سخن گفته نمی‌شود.