24
دو شنبه 31 شهریور 1399
شماره 8043
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
روزنامه «باختر امروز» که در جریان نهضت ملی ‌شدن صنعت نفت، ارگان رسمی «جبهه ملی» محسوب می‌شد و مدیریتش را حسین فاطمی بر عهده داشت و در فاصله سال‌های 1330تا 1332مهم‌ترین نشریه دوره خودش بود، بنیادش 18سال پیش از آغاز دهه30  و در سال 1312در اصفهان گذاشته شده بود.
ثمره بگیروببندهای اواخر دهه 20، کم‌کم خود را نشان می‌داد و نثر، هرچه بیشتر راه‌هایی می‌جست برای نهان‌گویی.
«تمام سعی و کوشش را ما داریم که با همسایگان بهترین روابط حسنه را داشته باشیم... ما با عراق سالیان دراز روابط دوستانه داریم و میل داریم این روابط حفظ شود، به‌شرط آنکه روابط دوستانه متقابل باشد... .»
محسن فروغی، دومین فرزند پسر محمدعلی فروغی ذکاءالملک در دومین دوره نخست‌وزیری پدرش در دوره رضاشاه برای تحصیل به فرانسه فرستاده شد و بعد در دوره خانه‌نشینی پدر در نیمه دوم دهه1310 با اخذ مدرک معماری از مدرسه هنرهای زیبا پاریس یا همان بوزار در سال1316 به ایران بازگشت.

کسی که خربزه می‎خورد پای لرزش هم میشینه!

مجله توفیق در 23مرداد 1331این کاریکاتور را با این توضیح «به مناسبت وضع خراب مالی انگلیس در اثر قطع نفت ایران» منتشر می‎کند.
شاگرد خلف نوریانی

شاگرد خلف نوریانی

ثبت تاریخ چاپ سنگی در ایران
تاسیس دانشگاه‌ها و افزایش شمار باسوادان و اربابان قلم، محرکی بود تا چاپخانه‌داران و صاحبان نشر دست به تجهیز و تغییر ابزار و امکانات بزنند.
شاعر رادیکال
شاعر رادیکال
زندخت شیرازی در سال 1331 درگذشت
زندخت شیرازی، روزنامه‌نگار، شاعر، نویسنده و از پیشگامان جنبش زنان، در سال ۱۲۸۸ در خانواده‌ای از طبقات بالای شیراز متولد شد.

مخالف‌نویس

در خرداد سال۱۳۳۱ شمار ه اول ماهنامه‌«موزیک ایران» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی بهمن هیربد به بازار آمد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
روزنامه وال‌استریت ژورنال در تاریخ 9اوت 1952 18مرداد 1331 در خبری به پیشنهادهای سرسختانه ایران برای مذاکره با بریتانیا پرداخت و پیش‌بینی کرد که پیشنهادهای نفتی ایران از سوی بریتانیایی‌ها به سردی پاسخ داده شود.
در سال1331 یکی از مهم‌ترین نشریات تئاتر در ایران منتشر می‎شود. صاحب امتیاز این نشریه مهدی امینی است اما چند شماره از آن به‌عنوان ضمیمه روزنامه دوستی منتشر می‎شود که صاحب امتیاز آن عطاالله زاهد است.