24
چهار شنبه 30 مهر 1399
شماره 8067
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کارگردان مرحوم شاهین سرکیسیان

آن پاییز که سرکیسیان درگذشت
تئاتر
5 آبان 1345 است. شاهین سرکیسیان از تمرین نمایشنامه «روزنه آبی» نوشته اکبر رادی بازگشته و در دفتر یادداشت‎های روزانه خود می‎نویسد: «اکنون کار به جایی رسیده که می‌توان به کارگروه ایمان آورد.
ویژه
در سال اکران موفق فیلم فردینی «جهان پهلوان»، موفقیت نسبی «خداحافظ تهران» و بلند پروازی اخوان‌ها با «هاشم‌خان»، مهم‌ترین اتفاق سینمایی نمایش عمومی «خانه خدا» بود.
پرویز قاضی‌سعید، پاورقی‌نویس بود و داستان‌هایش از روزنامه‌ها و مجلات بیرون می‌آمد و در قالب کتاب به چاپ‌های فراوان می‌رسید اما تبدیل داستان‌هایش به کتاب، هیچ از عامه‌پسندی و ابتذال نوشته‌هایش کم نکرد.
محمدرضا پهلوی، در سال‌های پس از کودتای 28مرداد 1332که دوباره قدرت گرفت، تمایل داشت نمایشی از دمکراسی را در قالب نظام دو حزبی به اجرا بگذارد.
اجتماعی
نیمه‌شب 23 آبان 1345 نفس سعید نفیسی روی سینه سنگینی کرد و دیگر بالا نیامد. او در حالی در بیمارستان شوروی بعدها میرزاکوچک‌خان نامگذاری شد تهران درگذشت که تا ساعتی قبل با همه ضعف و بیماری کتابی که از خانه برایش آورده بودند را تمام کرد.

کارت پستال

عکس‌هایی از سال 1345
تجسمی
کارت پستال
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
در سال1344 دکتر مهدی برکشلی موسیقی‌دان و فیزیک‌دان روی علاقه‌‌‌اش به توسعه آکادمیک زمینه‌های علمی و هنری، پایه‌های اولیه رشته موسیقی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پی‌ریزی کرد.
نظارت شدید بر کتب و نشریات در دوران رضاشاه تا جایی پیش رفته بود که سانسورچی از دست‌بردن در شعر حافظ هم ابایی نداشت.