13
چهار شنبه 18 فروردین 1400
شماره 8189
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

درون بیرون

محصول تازه پیکسار در رفت و برگشت به دنیای مادی و غیرمادی نگاهی مثبت‌اندیشانه را ترویج می‌دهد
یادداشت یک
جایی در میانه‌های فیلم درست وقتی که جو گاردنر و ۲۲ به عالم خاکی پرتاب می‌شوند، اشتباهی روح ۲۲ به کالبد جو گاردنر وارد می‌شود و گاردنر هم در کالبد یک گربه فرو می‌رود.
ویژه
در روزگاری به‌سر می‌بریم که اکثرمان گویا درون یک شهربازی گیر کرده‌ایم و برای سپری‌شدن زمان از یک بازی سراغ بازی دیگر می‌رویم.
غر‌زدن‌های منتقدانی که از انحطاط انیمیشن می‌گویند را زیاد جدی نگیرید.
«روح» گام جاه‌طلبانه دیگری از پیکسار در عرصه پویانمایی است که به نسبت دیگر تولیدات این کمپانی به طرز قابل توجهی از سینمای کودک‌محور فاصله دارد و تلاش می‌کند جایگاه انیمیشن را به‌عنوان ژانری جدی در سینما تثبیت کند و بگوید اینگونه ظرفیت خلاقیت، بلندپروازی، قصه‌گویی و پرداختن به مفاهیم عمیق و آمال و آرمان‌های بشری تا بلندای خیال را دارد و ابزاری را دراختیار دارد که دیگر ژانرها از آن بی‌بهره‌اند.

تولدی دیگر

آیا انیمیشن «روح» روایتی ساده و همه فهم از مضامین هستی‌شناسانه است؟
انیمیشن معناگرا؛ کارتونی که فقط برای بچه‌ها ساخته نشده و بزرگسالان را هم مخاطب خود می‌داند؛ توضیح و تفسیر و تحلیل درباره مفهوم زندگی، عالم پس از مرگ و تخیل درباره جهانی که همیشه هاله‌ای از ابهام پیرامونش وجود دارد.