درون بیرون
محصول تازه پیکسار در رفت و برگشت به دنیای مادی و غیرمادی نگاهی مثبتاندیشانه را ترویج میدهد
یادداشت یک
جایی در میانههای فیلم درست وقتی که جو گاردنر و ۲۲ به عالم خاکی پرتاب میشوند، اشتباهی روح ۲۲ به کالبد جو گاردنر وارد میشود و گاردنر هم در کالبد یک گربه فرو میرود.
«روح» گام جاهطلبانه دیگری از پیکسار در عرصه پویانمایی است که به نسبت دیگر تولیدات این کمپانی به طرز قابل توجهی از سینمای کودکمحور فاصله دارد و تلاش میکند جایگاه انیمیشن را بهعنوان ژانری جدی در سینما تثبیت کند و بگوید اینگونه ظرفیت خلاقیت، بلندپروازی، قصهگویی و پرداختن به مفاهیم عمیق و آمال و آرمانهای بشری تا بلندای خیال را دارد و ابزاری را دراختیار دارد که دیگر ژانرها از آن بیبهرهاند.
تولدی دیگر
آیا انیمیشن «روح» روایتی ساده و همه فهم از مضامین هستیشناسانه است؟
انیمیشن معناگرا؛ کارتونی که فقط برای بچهها ساخته نشده و بزرگسالان را هم مخاطب خود میداند؛ توضیح و تفسیر و تحلیل درباره مفهوم زندگی، عالم پس از مرگ و تخیل درباره جهانی که همیشه هالهای از ابهام پیرامونش وجود دارد.