13
چهار شنبه 1 بهمن 1399
شماره 8140
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سینما در چهار‌راه سیاست

یادداشت یک
اکران شدن«دیدن این فیلم جرم است» بحث سینمای سیاسی را دوباره داغ کرده است؛ فیلمی که به رخدادهای سیاسی روز، گروه‌ها و جناح‌ها و نهاد قدرت به‌عنوان یک کلیت که با وجود تمام دسته‌بندی‌ها در بزنگاه‌ها همگون و منسجم عمل می‌کند، می‌پردازد.
ویژه
ناصر تقوایی از«آرامش در حضور دیگران» به‌عنوان سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برده است.
«گوزن‌ها» سال۵۳ و در اوج اختناق ساواک ساخته شد. فیلم ابتدا «تیرباران» نام داشت و بعد گوزن‌ها نامیده شد.
اقتباسی موفق از داستان کوتاه چخوف‌ که با وجود حجم اندکش، اثری درخشان و تأثیر‌گذار است، ازجمله آثاری است که سال۵۶ با فضای باز سیاسی ایجاد شده، امکان ساخته شدن یافت.
حاتمی‌کیا فیلمنامه «آژانس شیشه‌ای» را در اواخر دولت سازندگی نوشت. بعد از 2 فیلم «بوی پیرهن یوسف»و «برج مینو» که روایت‌هایی متفاوت از دفاع‌مقدس بودند.
دو قطبی سطح پایین ولی گریزناپذیری که هنگام نمایش عمومی «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها ۳» به‌وجود آمد، فیلم‌ها را منتسب به جناح‌های سیاسی ایران می‌کرد.
«اسرار گنج دره جنی» به شکل عجیبی تصویر جامعه ایرانی و سردمدارانش را در قالبی طنزآمیز و کنایی نمایان می‌کند.

رادیکالیسم کور

آیا «دیدن این فیلم جرم است» یک اثر جسارت‌آمیز سیاسی است؟
«دیدن این فیلم جرم است» برای تماشاگری که سریال «آقازاده» را دیده و کم‌کم به گوشه و کنایه‌ها و متلک‌های سیاسی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی عادت کرده، تصویری آشنا دارد؛ تصویری که طیفی از جریان اصولگرا در محصولات هنری‌اش ارائه می‌کند و هم‌سو با جریانی عمومی و توده‌ای این سال‌ها، تأیید‌کننده فسادی سیستمی است.
سینمای افشاگر سیاسی

سینمای افشاگر سیاسی

کنستانتین گوستا گاوراس در مهم‌ترین فیلم‌هایش کوشید تا رخدادهای سیاسی را در قالبی جذاب به تصویر بکشد
وقتی از سینمای سیاسی سخن به‌میان می‌آید، گاوراس یکی از نخستین نام‌هایی است که مطرح می‌شود.
روایت 88
روایت 88
«قلاده‌های طلا» محصول شکست همه‌جانبه فیلم «پایان‌نامه» بود. سال ۸۹ که فیلم پایان‌نامه در جشنواره فجر به نمایش درآمد، ابوالقاسم طالبی، داور جشنواره بود.

سایه های بلند بالا

بهمن فرجامی که بعد از انقلاب نتوانسته فیلم بسازد حالا مجوز ساخت فیلمی با موضوع مرگ را یافته است. «بوی کافور، عطر یاس» بهمن فرمان‌آرا با چنین طرح داستانی‌ای شروع می‌شود و پیش می‌رود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اقتباسی کیمیایی‌وار از «شب سمور» بهرام بیضایی، با وفاداری به خط اصلی داستان و ایجاد تغییراتی که مهم‌ترینش پررنگ کردن نقش مأمور امنیتی فیلم است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8140
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.