25
شنبه 19 تیر 1400
شماره 8265
مترو
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

رازهایی که فقط راننده‌های مترو می‌دانند

نکته‌هایی خواندنی درباره زندگی حرفه‌ای در زیر زمین
راننده‌های قطار مترو هم مثل شاغلان دیگر مشاغل راز‌هایی حرفه‌ای دارند که فقط خودشان می‌دانند. گزارشگر ایندیپندنت سراغ راننده‌های متروی لندن رفته تا رازهایی که فقط آنها می‌دانند را برای مردم فاش کنند.
ویژه
یک هفته با همشهری مترو
یکی از هولناک‌ترین حوادث، آتش‌سوزی است. حالا اگر این حادثه در مترو اتفاق بیفتد ابعاد آن وسیع‌تر و به‌احتمال زیاد خسارات و تلفات آن هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که از همان ابتدای احداث متروی تهران حساسیت‌های خاصی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی وجود داشت و به همین دلیل است که تاکنون حادثه آتش‌سوزی مهمی اتفاق نیفتاده است.
یکی از نگرانی‌های مسافران مترو در هفته‌های اخیر این بود که مبادا پس از طولانی شدن دوران شیوع ویروس کووید- 19 و عادت کردن مردم به زندگی در این شرایط، روند مبارزه با کرونا در شهرزیرزمینی تهران کند شود.
در زیر پایتخت سوئد شبکه پیچیده‌ای از خطوط قطار زیرزمینی قرار دارد.
تیر‌ماه که می‌رسه، گلدون‌های خونه و محل کار من برعکس همکارا و همسایه‌هام، شروع می‌کنن به پژمرده‌شدن.
آنچه پیش رو دارید مجموعه‌ای از یادداشت‌های احمد مسجدجامعی عضو شورای‌شهر تهران است...

دنیای‌عجیب‌اشیای گمشده در مترو

در جست‌و‌جوی واقعیت‌های پنهان میان فهرست وسایل پیدا‌شده مسافران
خیلی خوب می‌شد اگر آدم هرگز چنین تجربه‌ای نداشت که وقتی بعد از یک روز کامل این کار و آن کار‌کردن در شهر به در ورودی خانه می‌رسد، هر جیب و کیف و جای دیگری را می‌گردد، نشانی از کلید در خانه پیدا نکند. خیلی خوب می‌شد اگر آدم هرگز چنین شبی را تجربه نمی‌کرد ولی خب می‌دانیم که این رؤیایی بیش نیست و لعنتی‌ها درست در بدترین زمان ممکن گم می‌شوند.
عبور هنرمندانه با ماسک از زیرزمین تهران

عبور هنرمندانه با ماسک از زیرزمین تهران

گپ و گفت با رزیتا غفاری بازیگر درباره سفرهای درون‌شهری با استفاده از مترو
رزیتا غفاری که 25 سال است در هنر و به‌خصوص تلویزیون مشغول به فعالیت است اعتقاد دارد: حالا که کرونا آمده و استفاده از ماسک برای همه الزامی است هنرمندان اتفاقا راحت‌تر می‌توانند از مترو استفاده کنند و دیگر نمی‌توانند این بهانه را داشته باشند که به‌واسطه اینکه مردم آنها را می‌شناسند با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و مثلا به‌جای اینکه زودتر به کارشان برسند مجبورند با مردم وقت بگذارند و هرگز نمی‌توانند به کارهای مهم‌شان برسند.
همیاری در زیرزمین
همیاری در زیرزمین
فرهنگ یارگیری در مترو برای من جالب است. در متروی ایران این امر زیاد رایج نیست اما یک‌بار در استانبول سوار مترو شدم، کارت مترو نداشتم و به جای من خانمی کارت کشید، می‌خواستم به او پول بدهم، گفت نه این کار در مترو باب است.
سی و چند سال بعد از اینکه استالین سوار بر نخستین واگن، متروی مسکو را افتتاح کرد، ایده ساخت یک خط مترو برای شهر توریستی ایروان هم مطرح شد.