• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135363
+
-

ثانیه‌های داغ در زیرزمین تهران

بازخوانی چند خبر آتش‌سوزی در مترو که اغلب شبیه شایعه بود تا خبر

محمد جعفری-  خبر‌نگار

یکی از هولناک‌ترین حوادث، آتش‌سوزی است. حالا اگر این حادثه در مترو اتفاق بیفتد ابعاد آن وسیع‌تر و به‌احتمال زیاد خسارات و تلفات آن هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که از همان ابتدای احداث متروی تهران حساسیت‌های خاصی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی وجود داشت و به همین دلیل است که تاکنون حادثه آتش‌سوزی مهمی اتفاق نیفتاده است. با این حال وقوع چند حادثه آتش‌سوزی محدود، مترو را در صدر خبرها قرار‌داده که در این گزارش به بازخوانی چند مورد از این حوادث می‌پردازیم.

آتش‌سوزی؛ از واقعیت تا شایعه

با وجود اینکه تاکنون آتش‌سوزی مهمی در ایستگاه‌ها و تونل‌های متروی تهران اتفاق نیفتاده است اما هر از گاهی شایعاتی درباره وقوع حادثه در مترو به گوش می‌رسد. یکی از این شایعه‌ها مدتی قبل به‌دنبال دیده شدن مقدار کمی دود در ایستگاه فدک شنیده شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی که معمولا در این مواقع فعال‌تر از همیشه می‌شوند اعلام کردند این ایستگاه دچار آتش‌سوزی شده است؛ خبری که نادرست بودن آن خیلی زود مشخص شد و معلوم شد ماجرا در حد اصطکاک لنت‌های قطار بوده است. مسئولان مترو در توضیح این خبر اعلام کردند که آتش‌سوزی در ایستگاه فدک در منطقه سبلان رخ نداده و خروج دود در ایستگاه ناشی از اصطکاک لنت‌های قطار بوده است. یکی از قطارها به‌دلیل درگیری ترمز در ایستگاه فدک متوقف و پس از تخلیه مسافران قطار از ایستگاه خارج و قطار دیگری برای انتقال مسافران به ایستگاه اعزام شد.

حادثه در ایستگاه قیطریه

یکی دیگر از حوادث آتش‌سوزی  مربوط به مترو مدتی قبل در ایستگاه متروی قیطریه اتفاق افتاد. ماجرا از انتشار عکس‌هایی شروع شد که ایستگاه متروی قیطریه را نشان می‌داد که از آن دود خارج می‌شود و اعلام شد ایستگاه دچار آتش‌سوزی شده است. هرچند خبرهای ضد‌و نقیض در این خصوص ادامه داشت اما در نهایت معلوم شد خبری از آتش‌سوزی در تونل و ایستگاه نیست، بلکه یکی از غرفه‌هایی که در ورودی ایستگاه قرار دارد دچار آتش‌سوزی شده است. در ورودی ایستگاه2 مغازه کوچک سوپرمارکت و اغذیه فروشی به مساحت 12متر قرار داشت که در یکی از این مغازه‌ها آتش‌سوزی اتفاق افتاده و به مغازه مجاور سرایت کرده بود. هرچند مغازه‌ها به‌طور کامل شعله‌ور نبودند اما این حادثه باعث ایجاد دود زیادی در ورودی مترو شده بود که آتش‌نشانان در کوتاه‌ترین زمان ممکن موفق شدند آتش‌سوزی را مهار کنند و این حادثه باعث شد برای دقایقی تردد از این ورودی مترو مختل شود، اما هیچ مشکلی برای تردد قطار اتفاق نیفتاد و این حادثه تلفات و مصدومی به‌دنبال نداشت.

آتش در ایستگاه اکباتان

 بسته بودن فضای ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو باعث شده تا کوچک‌ترین حادثه آتش‌سوزی در این مکان‌ها جدی گرفته شود و مسئولان مترو برای به خطر نیفتادن سلامتی مسافران این حوادث را با جدیت دنبال کنند. تاکنون بارها به‌دلیل آتش‌سوزی حرکت قطارها و فعالیت ایستگاه‌ها متوقف شده تا مسئولان مترو از ایمن بودن آنجا مطمئن شوند. یکی از این حوادث به آتش‌سوزی در ایستگاه اکباتان برمی‌گردد که مدتی قبل اتفاق افتاد. در این حادثه صبحگاهی مسافرانی که سوار بر مترو بین ایستگاه‌های اکباتان و ارم سبز تردد می‌کردند در میانه تونل با دود غلیظی مواجه شدند. متصدی قطار پس از عبور قطار از انبوهی از دود مسافران را در نخستین ایستگاه تخلیه کرد و ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد. تنها 3دقیقه از این حادثه می‌گذشت که آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. داخل تونل پر از دود بود اما به درستی مشخص نبود که منشأ دود کجاست و هیچ اثری از آتش‌سوزی وجود نداشت. هرچند ابتدا اعلام شد که یک پارکینگ در حال ساخت بین ایستگاه اکباتان و ارم سبز در خط 4آتش گرفته اما در ادامه وقتی آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند معلوم شد که بخشی از سیم‌های برق تونل دچار کندسوزی شده و دود ناشی از آن مسافران را به وحشت انداخته است. با اینکه به‌دلیل وقوع این حادثه حرکت قطار متوقف شده بود اما ساعتی بعد حرکت قطارها در این خط از سر گرفته شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید