• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135384
+
-

به سلامتی مسترکارن

اگر عازم ارمنستان هستید، متروی ارزان امن و زیبای ایروان را از دست ندهید

به سلامتی مسترکارن


سعید برآبادی ـ  خبر‌نگار

سی و چند سال بعد از اینکه استالین سوار بر نخستین واگن، متروی مسکو را افتتاح کرد، ایده ساخت یک خط مترو برای شهر توریستی ایروان هم مطرح شد. منتهی آن زمان سایه بلند پایتخت اتحاد جماهیر شوروی، به مناطق دور افتاده از مرکز رخصت چنین خاصه‌خرجی‌هایی نمی‌داد. شاید اگر کارن دمیرچیان نبود هم تا سال‌های سال، واگن‌های مترو به این جمهوری بعدها استقلال‌یافته نمی‌رسیدند. در نهایت تلاش‌های شبانه‌روزی این کارگزار دولت ارمنستان بود که باعث شد نخستین قطار در هفتمین روز مارس 1981از 4 ایستگاه تنها خط متروی شهر ایروان بگذرد و رسما افتتاح شود. بعدها طول این خط از کمتر از 8کیلومتر به کمتر از 11کیلومتر رسید و با ترور دمیرچیان، رسما نام او روی عنوان متروی ایروان به یادگار ماند.

دسترسی به میادین اصلی شهر
اگر این روزها مهمان مردم خوب ایروان هستید، استفاده از مترو خصوصا برای دسترسی به میدان‌های اصلی شهر بهترین و ارزان‌ترین گزینه است. ایستگاه‌های ده‌گانه این مترو که عموما به نام قهرمان‌های ملی ارمنستان نامگذاری شده‌اند شمال و جنوب این شهر کشیده را به هم متصل می‌کنند اما سرعت رسیدن قطارها خیلی کندتر از متروی تهران و حدود 5دقیقه است.



به احترام کارگران
نکته آخر اینکه از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مترویی در ایروان غافل نشوید. دوستانی که به تازگی مهمان ارمنی‌های خونگرم بوده‌اند می‌گویند که ارزان‌ترین مایحتاج روزانه در این فروشگاه‌ها فروخته می‌شود و حراج‌های کیف و کفش آن، شما را از اضطراب خرید سوغاتی در ایام کرونا نجات می‌دهد. نکته اینجاست که این فروشگاه‌های همواره تخفیف، یکی از ابزارهای درآمدی متروی ایروان‌ هستند که وظیفه اصلی‌شان حمایت از جامعه کارگری این کشور، به‌عنوان اصلی‌ترین مسافران مترو است.



موزه معماری ایروان زیرزمین است
اگر به هر دلیلی مجبور به معطلی در شهر شدید، با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا، قدم‌زدن در ایستگاه‌های متروی ایروان می‌تواند یک نوع تور فشرده بازدید از تاریخچه معماری این شهر هم به‌حساب بیاید، آن هم به بهای خرید یک بلیت ناقابل! معماری هر ایستگاه منحصر به فرد است و یادآور المان‌های سمبلیک ملی و ایدئولوژیک این کشور. سقف ایستگاه‌ها نیز عموما مرتفع است؛ چرا که متروی ایروان با متوسط عمق 20تا 70متر، کاملا زیرزمین ساخته شده و به معماران اجازه داده، گاهی مجسمه‌های بتونی و سنگی خود را در ارتفاع‌های عجیب و غریب نصب کنند که بعید نیست مات و مبهوت‌تان کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :