• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135381
+
-

عبور هنرمندانه با ماسک از زیرزمین تهران

گپ و گفت با رزیتا غفاری بازیگر درباره سفرهای درون‌شهری با استفاده از مترو

عبور هنرمندانه با ماسک از زیرزمین تهران

سعیده خدابخش-   خبر‌نگار

رزیتا غفاری که 25 سال است در هنر و به‌خصوص تلویزیون مشغول به فعالیت است اعتقاد دارد: حالا که کرونا آمده و استفاده از ماسک برای همه الزامی است هنرمندان اتفاقا راحت‌تر می‌توانند از مترو استفاده کنند و دیگر نمی‌توانند این بهانه را داشته باشند که به‌واسطه اینکه مردم آنها را می‌شناسند با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و مثلا به‌جای اینکه زودتر به کارشان برسند مجبورند با مردم وقت بگذارند و هرگز نمی‌توانند به کارهای مهم‌شان برسند.

رفت‌وآمد با مترو در همه کشورهای دنیا مرسوم است
رفت‌وآمد با مترو به‌دلیل ترافیک‌نداشتن و ارزان‌بودن هزینه نسبت به تاکسی در تمام دنیا مرسوم است. شما ببینید اگر در هر کشور اروپایی بخواهید یک مسیر را با خودروی شخصی بروید حتما دو یا چند برابر پول مترو را باید برای بنزین هزینه کنید و البته ترافیک هم اذیت‌تان می‌کند. هنرمندان از سویی گاهی به نکته‌های خوبی هم اشاره می‌کنند؛ مثلا می‌گویند ما سوار مترو می‌شویم که سریع‌تر به‌کار اداری‌مان برسیم اما مردم به‌واسطه لطفی که به ما دارند و از ما توقع دارند که با آنها معاشرت کنیم نه‌تنها به‌موقع و زودتر به کارمان نمی‌رسیم که گرفتار هم می‌شویم. این مسئله را تا حدودی قبول دارم اما حالا که کرونا آمده و ماسک می‌زنیم و کسی هم  مارا نمی‌شناسد، بدون دغدغه و راحت می‌توانیم از مترو استفاده کنیم و کمتر باعث آلودگی هوا و ترافیک شویم.

مترو سوارشدن نیاز به فرهنگسازی ندارد
فکر نمی‌کنم مترو سوارشدن نیاز به فرهنگسازی داشته باشد چون هم کسانی که به لحاظ مالی مرفه نیستند می‌دانند که بهترین وسیله نقلیه برایشان مترو است و هم کسانی که از آلودگی هوا و ترافیک شهرشان خبر دارند متوجهند که با مترو خیلی سریع‌تر، بدون دردسر و با هزینه کمتر می‌توانند به مقصدشان برسند. خب، مسئله‌ای که آن‌قدر بدیهی است چیزی نیست که ما بخواهیم بگوییم باید در این زمینه فرهنگسازی شود. شاید آن روزهای اول بهره‌برداری از مترو مردم هیچ دیدگاهی نداشتند که چرا باید این‌ همه پله را پایین بروند و سوار یک قطار شوند و روی ریل حرکت کنند و به مقصد برسند. اصلا مترو برایشان ناشناخته و حتی ترسناک بود ولی وقتی این همه سال در تمام دنیا و تهران مردم با مترو روبه‌رو شدند دیدند که نه، اتفاقا نه‌تنها خطرش کمتر از روی زمین‌بودن و سوار تاکسی‌شدن است که مزیت‌های بی‌شمار دیگری هم دارد.

از مردم انرژی می‌گیرم
از منظر من هنرمند بدون مردم معنایی ندارد. این مردم هستند که به هنرمند اعتبار می‌بخشند، شما هرقدر استعداد داشته باشی و در حوزه کاری خود باسواد، بازهم هر وقت فیلمنامه‌ای روبه‌رویت قرار می‌گیرد و در حال خواندن آن هستی و حتی در نهایت که می‌خواهی انتخاب کنی که حضور داشته باشی به این مسئله بسیار مهم بارها و بارها فکر می‌کنی که آیا موردپسند مردم واقع می‌شوی؟ آیا مردم برایت کف می‌زنند و همین‌طور برعکس آیا بازی در این سریال به پیشینه کاری تو ضربه وارد می‌کند یا خیر، هنرمند که برای خودش فیلم بازی نمی‌کند چه نتیجه کار مورد علاقه و پسند همه عوامل به لحاظ حرفه‌ای و فنی باشد چه خیر. در نهایت این مردم هستند که باید دوست داشته باشند و ترغیب شوند که کارهای بعدی آن کارگردان یا بازیگر را پیگیری کنند. همواره بازیگری بوده‌ام که از مردم انرژی گرفته‌ام، مردم برای من در کارم حرف اول را می‌زنند و انگیزه‌ام برای انتخاب‌های بعدی‌ام می‌شوند.

مترو در شرایط اقتصادی امروز اتفاقا به کمک مردم آمده است
به‌نظر من در این شرایط اقتصادی، مترو می‌تواند به خانواده‌ها بسیار کمک کند. شما تصور کنید اگر قرار باشد هر روز برای رسیدن به محل کارتان در شرایط اقتصادی امروز از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید در نهایت می‌بینید اگر در خانه می‌نشستید و هیچ کاری نمی‌کردید قطعا به نفعتان بود، پس وسیله‌ای مانند مترو نه‌تنها به لحاظ تهویه مناسب، امنیت بیشتر و به‌صرفه‌بودن هم‌اکنون در همه جای دنیا بر وسایل نقلیه دیگر برتری دارد، بلکه در این روزهای گرم و پرترافیک تهران حقیقتا خواستنی است. تردد با مترو واقعا به جیب مردم در این روزهای گرانی کمک می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید