13
شنبه 24 مهر 1400
شماره 8337
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
وزارت ورزش و جوانان دولت جدید ساخت‌وساز پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی را در اولویت خود قرار داده‌ است. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به‌تازگی در حاشیه یکی از سفرهای استانی به شهرستان سیرجان از وجود بیش از 4 هزار پروژه ورزشی نیمه‌تمام در سرتاسر کشور خبر داده است.
آمارهای متنوعی از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد. مقایسه این آمارها اما کلیتی شفاف را آشکار می‌کند: طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی سال‌های طولانی است که نیمه‌تمام مانده‌اند و طی زمان تعداد آنها افزایش هم داشته است.
طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی به مجموعه جوازهای تاسیس به ثمرننشسته یا تکمیل نشده‌ای اطلاق می‌شود که به‌صورت روزانه برای متقاضیانی در بخش‌های مختلف صادر شده ولی چیزی به تولید کشور اضافه نمی‌کنند.
نیمه‌تمام ماندن طرح‌های عمرانی کشور موضوع تازه‌ای نیست و همه بخش‌های کشور از صنعت و کشاورزی گرفته تا فرهنگ و هنر درگیر این چالش اساسی هستند. هر کدام از این طرح‌های ناقص سرگذشت و قصه‌ای به‌دنبال‌شان است و البته اگر خودشان این قدرت را داشتند که زبان باز کنند، رازهای مگوی زیادی برای گفتن داشتند.

هر سه قوه باید درگیر‌شوند

گفت‌وگو با محمد چمن‌آرا، رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران درباره راه‌های حل مشکل طرح‌های نیمه‌تمام دولتی
پروژه‌های دولتی در همه این سال‌ها تبدیل به محلی برای نمایش مسئولان در استان‌های مختلف شده است. از آنجا که این پروژه‌ها با کمترین مطالعات کارشناسی شده یا پیش‌بینی بودجه مورد نیاز راه‌اندازی می‌شوند، بعد از اجرا در نیمه راه با پیشرفت‌های حداقلی رها و تبدیل به پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و صنعتی می‌شوند.
دغدغه‌های خصوصی

دغدغه‌های خصوصی

3 نماینده مجلس در گفت‌وگو با همشهری از سرنوشت لایحه مشارکت عمومی-خصوصی و وظیفه مجلس برای حل معضل پروژه‌های نیمه‌تمام گفتند
جاده‌ای نیمه‌کاره، بیمارستانی نیمه‌جان که هرگز بیماری را در خود جای نداد، ورزشگاهی که فرصت شنیدن صدای تشویق تماشاگران را به‌دست نیاورد؛ این فهرست را می‌توان با نیم‌نگاهی به شهرها و استان‌های مختلف ادامه داد؛ چرا‌که پروژه‌های نیمه‌تمام همچون تاولی بر تن شهرها و روستاها به‌جا مانده‌اند و سال‌های سال بدون مداوا رها شده‌اند.
انتقال از یک جیب دولت به جیب دیگر
انتقال از یک جیب دولت به جیب دیگر
بررسی شرایط و دلایل موفق نبودن واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در صحبت با سعید توتونچی ملکی؛ پژوهشگر حوزه اقتصاد
خصوصی‌سازی به‌معنای ضرورت واگذاری پروژه‌های اقتصادی خاصه در حوزه شرکت‌ها و کارخانه‌ها به بخش خصوصی و تقلیل حضور دولت به نظارت و وضع قوانین و نه تصدی‌گری، در اوایل دهه 80 در پی اثبات مدیریت فشل، ناکارآمد و غیرتخصصی دولت در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی وارد ادبیات اقتصادی کشور شد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
وزارت فرهنگ و ارشاد از اوایل دهه90 به این سو اقدام به اجرای پروژه‌های ملی و استانی با رویکرد فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها کرد. این طرح‌ها که تحت‌عنوان مجتمع‌ها یا تالارهای فرهنگی نامگذاری شده‌اند، پروژه‌هایی ملی هستند که برای اجرا به مدیریت کل استان‌ها واگذار شده‌اند.
از 3سال گذشته نیمه‌تمام ماندن طرح‌ها در کشور روند صعودی به‌خود گرفت. به‌طوری که اکنون با حجم بالای طرح‌های نیمه‌تمام در دولت مواجه هستیم. با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، هر روز بر تعداد این طرح‌ها افزوده می‌شود و حجم آن با توجه به خواست برخی از نمایندگان مجلس و فشارهایی که گاهی از مناطق محروم می‌آید بالاتر می‌رود.