13
شنبه 28 فروردین 1400
شماره 8197
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کرونا سیاسی نیست

یادداشت یک
آنچه از همان آغاز شیوع اپیدمی کووید- 19باید در رأس برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌گرفت، مقدم‌دانستن پیشگیری از ابتلا بود.
ویژه
سال99 با مرگ 75نفر در یک‌ روز و ابتلای 7هزارو540نفر به پایان رسید اما با عبور از تعطیلات نوروز آمار فوتی‌ها سه‌رقمی شد و میزان ابتلای روزانه هم به 24 هزار و 760 نفر در روز  24 فروردین افزایش پیدا کرد و در این روز 291 نفر جان خود را از دست دادند.
تقریبا می‌توان گفت مطمئن‌ترین راه پیشگیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از شرکت در مجامع عمومی و خانوادگی و شست‌وشوی دست است.
موج چهارم آغاز شده و کشور به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است؛ درحالی‌که پس از گذشت یک سال و چند ماه، هنوز نه امیدی به آغاز واکسیناسیون گسترده وجود دارد و نه امید به تدبیری کارساز تا در غیاب واکسن و عزمی راسخ برای تامین آن، بتوان از مرگ‌ومیر مردم جلوگیری کرد.

ستاد کرونا با مدیریت شهری هماهنگ نیست

پیگیری فعالیت‌های انجام‌شده برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در سطح شهر، در گفت‌وگو با اعضای شورای شهر تهران
کرونا دوباره در بی‌خبری همه ما را غافلگیر کرد و همان زمانی که می‌رفت تا همه‌‌چیز بهبود یابد با موج چهارم چنان انگشت حیرت بر دهان‌ها گذاشت که تمام خوش‌خیالی‌ها در مورد ریشه‌کن‌شدن این بیماری منحوس نقش بر آب شود.
افکار عمومی جایی در مدیریت کرونا ندارد

افکار عمومی جایی در مدیریت کرونا ندارد

نگاه جامعه‌شناسانه به سست‌شدن مردم در رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی در گپ‌و‌گفت با افشین داورپناه، انسان‌شناس
بنا بر آمار ستاد مبارزه با ویروس کرونا و وزارت بهداشت، تعداد بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید- 19 افزایش پیدا کرده است.
شرم از ناتوانی
شرم از ناتوانی
گپ‌و‌گفت با مهناز اسماعیلی، روانشناس درباره دلایل شکست پروتکل‌های بهداشتی کرونا در ایران
یک سال زندگی در سایه ویروسی ناشناخته که هر روز جان خود و عزیزان‌مان را تهدید کرده، آنقدر برایمان آموزنده نبود که یاد بگیریم چطور باید زیستی مطمئن و سالم داشته باشیم.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
سازمان جهانی بهداشت از مارس   2020 شیوع ویروس جدید کرونا را رسما به‌عنوان عالم‌گیری معرفی کرد و با این اعلان جهانی، بسیاری از دولت‌ها بسته‌های NPI مداخلات غیردارویی بسیار محدودکننده و بعضا شتاب‌زده‌ای را اجرا کردند.