• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128348
+
-

وقتی تعطیل بودیم

آمار کرونا چطور در نوروز 1400صعودی شد؟

وقتی تعطیل بودیم


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

سال99 با مرگ 75نفر در یک‌ روز و ابتلای 7هزارو540نفر به پایان رسید اما با عبور از تعطیلات نوروز آمار فوتی‌ها سه‌رقمی شد و میزان ابتلای روزانه هم به 24 هزار و 760 نفر در روز  24 فروردین افزایش پیدا کرد و در این روز 291 نفر جان خود را از دست دادند. نیم‌نگاهی به آمار و خبرهای منتشر شده در سیزده روز تعطیلات عید نشان از این واقعیت دارد که کمرنگ شدن اعمال محدودیت‌های کرونایی از سوی دولت و آزادی عمل بیشتر مردم برای انجام سفرهای بین‌شهری و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی دست به‌دست هم داد تا آمار
۹ شهرستان قرمز در 30اسفند به 46شهرستان قرمز در آخرین روز تعطیلات برسد. براساس تعریف وزارت بهداشت، اگر هر شهری کمتر از ۲ بستری روزانه در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ آبی؛ اگر روزانه ۲ تا ۴ بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ زرد، ۴ تا ۶ بستری روزانه؛ نارنجی و اگر شهری روزانه بیشتر از ۶ بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد؛ قرمز است. آمار ترددهای بین استانی نیز به ما می‌گویند از ۲۰ اسفند تا پایان سیزدهمین روز فروردین به ما می‌گوید که به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۸۶ خودرو بین استان‌های کشور تردد داشته‌اند.

اول فروردین: 
 در این روز 73نفر جان باختند و 7هزار و 260نفر مبتلا شدند.
 وزارت بهداشت ۳۹ شهرستان را نارنجی و 12شهرگلپایگان در اصفهان، آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کاروان در خوزستان، زرین‌دشت در فارس، گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و خاتم در یزد را قرمز اعلام شدند.
 از بیستم اسفندماه 99 تا اول فروردین‌ 1400 به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۲۲۹ وسیله نقلیه از محورهای مواصلاتی بین استانی تردد کردند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه نوروز سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشت اما نسبت به همین بازه زمانی در نوروز سال ۱۳۹۸ معادل ۱۴ درصد کاهش را تجربه کرد.
استان‌های مازندران با بیش از یک‌میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۳۳ وسیله نقلیه و استان گیلان با ۹۷۷ هزار و ۱۷۱ وسیله نقلیه بیشترین تغییرات در رابطه با آمار سفر را ثبت کردند. این دو استان در بازه زمانی بیستم اسفند 99 تا اول فروردین سال‌جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به‌ترتیب ۱۰۳ درصد و ۱۴۰ درصد افزایش تردد وسایل نقلیه را داشتند. اردبیل، گلستان، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های بعدی بیشترین درصد تغییر مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف قرار گرفتند.

2 فروردین:
 80نفر جان باختند و 7هزار و 357نفر مبتلا شدند.
  حدود ۴۰۰ هزار خودرو از آغاز طرح نوروزی تا دوم فروردین به گیلان رفتند و ترافیک در لاین جنوب به شمال محور کرج-چالوس سنگین اعلام شد.

3 فروردین:
 براساس اعلام وزارت بهداشت ۷هزار و ۲۹۰ بیمار جدید کووید۱۹ شــناســایی شـدنـد، 74بیمار جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان کرونا ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

4 فروردین:
  شهرستان‌های سراب (آذربایجان شرقی)، خوانسار (اصفهان)، دماوند (تهران)، ایذه و بهبهان (خوزستان) در وضعیت قرمز و شهرستان‌های جلفا (آذربایجان شرقی)، بوکان و سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، آبدانان (ایلام)، قروه (کردستان)، اسلام‌آباد غرب (کرمانشاه) و بویراحمد (کهگیلویه و بویراحمد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.
   طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۴ فروردین ۱۴۰۰ در کشور به کمترین حد در 5‌ماه گذشته رسید. این روند کاهشی از اواخر بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد و در چهارمین روز فروردین به۵۷.۸۸ درصد رسید.

5فروردین:
  79نفر جان باختند و ۷۵۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و از میان بیماران جدید، ۷۹۲نفر بستری شدند.

6فروردین:
  معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش نسبی موارد کرونا به‌دنبال افزایش مسافرت‌ها به آذربایجان شرقی، خبر داد.
 ۸۲ بیمار مبتلا به کرونا انگلیسی در هرمزگان شناسایی شدند و تعداد مبتلایان این نوع کرونا به ۴۸۱ نفر افزایش یافت.



7فروردین:
  ۸۵مبتلا به کووید۱۹ جان باختند و 8هزار و 120بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.
  برابر مصوبه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا هشتم و نهم فروردین 1400 ورود هرگونه خودرو با پلاک غیربومی به شهر قم و مسجد جمکران ممنوع شد.
   رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اعلام کرد که 27بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و 3نفر در این خصوص فوت کردند.
   معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان از کاهش ۱۰درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای تعطیلات نوروز تا 7فروردین خبر داد.
   با کاهش رعایت پروتکل‌ها، بیش از ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و بیش از 
۴۰ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.
   رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش 50درصدی بستری‌های کرونا در هفته اول تعطیلات نوروزی در این استان خبر داد.
   ترددها در جاده‌های استان مرکزی نسبت به نوروز ۹۹ حدود ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرد.
  ترددهای نوروزی درمحورهای کرمانشاه 80درصد افزایش یافت.
   از۲۵اسفندسال گذشته تا ۶فروردین 1400، ۱۱ میلیون و۱۲۳هزار و۴۲۴ تردد در راه‌های استان اصفهان ثبت شد که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته 77درصد افزایش داشت.

8فروردین:
   رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از خیز بلند افزایش موارد ابتلای خانوادگی به کرونا هشدار داد.
     ابتلای 149بیمار به کرونا در یک روز موجب شد تا رکورد ابتلای روزانه در یزد شکسته شود.
    با وجود روند نزولی بیماری در استان خوزستان، به جهت روند صعودی سایر استان‌ها، روند کل کشور صعودی شد.

10فروردین:
    در این روز بود که مسئولان درمانی بسیاری از استان ‌ها مانند لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، آبادان و...نسبت به خیز آمار کشته‌شدگان کرونا هشدار دارند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شروع شدن موج چهارم کرونا در این استان خبر داد و همچنین معاون اجتماعی پلیس گیلان اعلام کرد که ورود مسافر به استان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۵۵ درصد افزایش داشته است.
   تا دهم فروردین، 3میلیون و ۷۴۷ هزار و ۷۵۹ مسافر بوده که از طریق مرزهای زمینی و هوایی وارد استان گیلان شده و در این بازه‌ زمانی تعداد ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۳۲۱ مسافر نیز در این مدت از استان گیلان خارج شدند.
    سخنگوی وزارت بهداشت موج چهارم کرونا در مناطقی از غرب و مرکز کشور را قطعی دانست و از فوت 91نفر به‌دلیل کرونا خبر داد.
    برای دومین بار در دوران پاندمی کرونا، آمار روزانه کرونا از مرز ۱۰هزار نفر عبور کرد و به ۱۰۲۵۰ مورد مثبت کرونا رسید. این در حالی است که آخرین بار ۲۰ آذر ۱۳۹۹، موارد روزانه ابتلا به 10هزار و 403مورد رسیده بود.

11فروردین:
   تردد در محورهای استان فارس در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۰ فروردین‌ماه با رشد۸۲ درصدی نسبت به‌مدت مشابه یک سال قبل مواجه شد.
  براساس اعلام وزارت بهـــداشــت، تعـــداد شهرستان‌های قرمز کرونا به ۳۲ و نارنجی به ۸۵ افزایش یافت.

13فروردین:
  تعداد شهرستان‌های قرمز به ۴۶ و شهرستان‌های نارنجی به ۱۱۹ شهرستان افزایش یافت و با احتساب ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی ماندند. با ثبت 117فوتی کرونا، آمار کشته‌شدگان دوباره سه رقمی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید