• شنبه 28 فروردین 1400
  • السَّبْت 5 رمضان 1442
  • 2021 Apr 17

5 چالش اصلی برای واردات واکسن

بوروکراسی‌‌های اداری و دولتی، تامین مالی، نبود واکسن در دنیا، عدم هماهنگی بین بخش‌های دولت، بالا رفتن قیمت واکسن و افزایش میزان پرداختی به واسطه‌ها، موانع واردات واکسن به ایران است
جواز ورود بخش خصوصی به واردات واکسن کووید- 19 آذر 99صادر شد و ۳‌ماه بعد هم به شرط گرفتن تأییدیه سازمان غذا و دارو، ورود و تأمین واکسن کرونا به‌صورت متمرکز از سوی دولت به فعالان این بخش پیشنهاد شد.
مثلث افزایش قیمت بنزین و خودرو و شیوع کرونا گرایش مردم به خرید موتورسیکلت را بیشتر کرده است

ظهورطبقه‌موتورسواران

موتورسیکلت‌های محتضر مانند بیماران درمانده که ساعت‌ها پشت در مطب دکتر منتظر و بلاتکلیف می‌مانند، ردیف و خاموش جلوی تعمیرگاه‌های خیابان مولوی صف کشیده‌اند تا نوبت معاینه‌شان سر برسد.

آب، ایران و افغانستان

آب کلیدی‌ترین عنصر منازعات آینده در جهان به‌ویژه در مناطقی خواهد بود که دچار تغییرات اقلیمی و رشد جمعیت هستند. نبود برنامه‌های توسعه پایدارکه در دهه80 قرن بیستم از سوی سازمان ملل قویا به کشورها، به‌ویژه جهان سوم توصیه‌شده‌بود، نداشتن برنامه آمایش سرزمین، توزیع جغرافیایی نامناسب جمعیت، اقتصادهای ناپایدار و در یک مفهوم کلی، نبود تفکر سیستمی و استراتژیک در بین دولتمردان موجب بحران‌های سیاسی و از همه مهم‌تر بحران آب شده یا خواهد شد.

راه نجات بازار سرمایه

شاخص کل بورس از ابتدای سال‌جاری تا اواسط هفته گذشته حدود ۶درصد افت داشته است. شاخص هم‌وزن نیز طی همین دوره یک درصد افت داشته است. این به‌معنای آن است که بیشترین افت در سال‌جاری مربوط به شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است.

ورود مردد خانه‌های خالی به بازار اجاره

با نزدیک‌شدن موعد مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی، نخستین نشانه‌های اجرای این قانون در بازار اجاره دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برخی از مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه، ترجیح داده‌اند واحد یا واحدهای خود را به مستأجران بسپارند و علاوه بر دریافت اجاره‌بهای قابل‌توجه، از شر مالیات چندبرابری معاف شوند؛ البته فعلا بخش بسیار اندکی از خانه‌های خالی وارد بازار شده و مشخص نیست این روند با چه کیفیتی و تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

دریاچه ارومیه از حقابه سدها محروم شد

منابع آب تجدید‌پذیر دریاچه ارومیه در سال آبی نرمال، 7میلیارد و 24میلیون مترمکعب است. از این میزان طبق سند تخصیص دریاچه ارومیه، 44درصد چه در سال‌های با بارش، کم، نرمال تا ترسالی باید سهم دریاچه ارومیه شود. وزارت نیرو در سال آبی جاری فقط 25درصد از حقابه دریاچه ارومیه در سال آبی 1400-1399 را تامین کرده است.
گفت‌و‌گو با سیدمهدی شجاعی، داستان­‌نویس

کسی نگران کتاب‌هایی که چاپ نمی‌شود نیست

سیدمهدی شجاعی از چهره‌های سرآمد ادبیات انقلاب اسلامی است. کتاب «دمکراسی یا دموقراضه» او را اغلب کتابخوان‌های حرفه‌ای خوانده‌اند و به‌خاطر دارند. از او به‌تازگی 3کتاب برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.