13
سه شنبه 27 مهر 1400
شماره 8340
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اسرار نبرد با بیماری‌های قلبی

یادداشت یک
بیماری‌های قلبی،‌عروقی نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا شایع‌ترین و مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر است و روزبه‌روز بر میزان افرادی که در اثر این بیماری‌ها دچار عوارض گرفتگی عروق و مرگ می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند.
ویژه
آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که همه‌ساله 17.9میلیون نفر در سراسر جهان در اثر بیماری‌های قلبی‌عروقی از دنیا می‌روند و این بیماری‌ها عامل 32درصد از کل مرگ‌های دنیاست و 85درصد از کل مرگ‌های قلبی‌عروقی به‌دلیل بروز سکته و حمله قلبی است.
ویروس کرونا تقریبا همه اندام‌های بدن را درگیر می‌کند و عوارض خود را بر بسیاری از ارگان‌های بدن حتی پس از بهبود برجای می‌گذارد.
بیماری قلبی وقتی سراغ کودکان را می‌گیرد، شکل پیچیده و مزمن‌تری پیدا می‌کند. متأسفانه کودکان هم ممکن است دچار انواع متعددی از بیماری‌ها، ازجمله بیماری‌های قلبی شوند؛
قاتل اصلی بشر سال‌هاست که نه جنگ بوده است، نه بیماری‌های عفونی، نه سرطان و نه حتی کووید-19. در میان 10عامل اصلی مرگ‌ومیر بشر در جهان، بیماری‌های قلبی - عروقی بیشترین تعداد قربانیان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

ایست در بن‌بست سبک زندگی

دکتر علیرضا مهدوی رئیس مرکز قلب دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از دلایل افزایش بیماری‌های قلبی در ایران می‌گوید
هم‌اکنون بیماری‌های غیرواگیر علل اصلی مرگ‌ومیر و ناتوانی در جهانند، به‌طوری که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از بار جهانی بیماری‌ها را به‌خود اختصاص می‌دهند که یکی از شایع‌ترین‌شان بیماری‌های قلبی و عروقی است.
زندگی پس از حمله قلبی

زندگی پس از حمله قلبی

متخصصان چه توصیه‌هایی برای مراقبت‌های روانی و جسمی پس از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی دارند؟
بیماری‌های قلبی و به‌ویژه سکته قلبی یکی از بیماری‌های رایج محسوب می‌شود. افراد برای داشتن یک زندگی فعال و مؤثر به یک قلب سالم و با نشاط احتیاج دارند.
باید گذاشت و گذشت
باید گذاشت و گذشت
در هر دو ساعت، یک بیمار نیازمند به عضو پیوندی جان خود را در ایران از دست می‌دهد
تصمیم، تصمیم‌ سختی است؛ قرار است از آخرین نشانه‌های حیاتی آن که حیات‌ آدمی به او بسته است بگذریم تا جان‌های دیگری از دست نروند.
بیماری‌های قلبی عروقی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر انسان‌هاست، از این‌رو سلامت قلب در طول عمر انسان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. از فاکتورهای مهم در مراقبت و حفظ سلامت قلب، تغذیه سالم است.