13
یکشنبه 15 فروردین 1400
شماره 8186
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نقش تونل‌ها در شهر و کیفیت زندگی شهری

یادداشت یک
یکی از الزامات شهر پیاده‌مدار یا انسان‌محور که امروزه در همه دنیا درباره آن سخن می‌رود - و به‌دنبال آن است که شهر را از انحصار اتومبیل‌ها خارج کند - این است که از سازه‌های زیرزمینی استفاده کند.
ویژه
عجیب نیست اگر ذهن را در تاریخ به عقب باز گردانیم؛ آن‌قدر عقب که به عصر حجر برسیم و بخواهیم بدانیم نخستین تونل‌ها چه زمانی حفر شدند.
رشد شهر و شهرنشینی و افزایش ترددها و ترافیک، مدیران شهری را ناگزیر به استفاده از فضاهای روی‌زمینی و زیر‌زمینی برای افزایش امکانات شهری کرده است.
تونل‌ها در کلانشهرها معجزه می‌کنند، در وضعیتی که نیمی از جمعیت جهان هم‌اکنون در شهرها زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود طی 30سال آینده شهرها به ساخت فضاهای جدید نیاز دارند تا بتوانند 3میلیارد نفر دیگر را در خود بگنجانند.

560هزار تردد روزانه از تونل‌های تهران

گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره هزینه‌ها، امنیت، تأثیرگذاری بر ترافیک و نحوه نگهداری تونل‌های تهران
این روزها رفت‌وآمد از تونل‌های شهری به بخشی از زندگی عادی روزانه شهروندان تهران تبدیل شده است اما بسیاری از ما به یاد داریم که در زمستان سال 88، زمانی که خبر افتتاح تونل توحید به گوش رسید، بسیاری از شهروندان تهرانی برای دیدن تونلی که در آن زمان به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل شناخته می‌شد، خود را به مراسم افتتاح رساندند.
40کیلومتر رانندگی زیر‌آب

40کیلومتر رانندگی زیر‌آب

نکته‌هایی درباره مشهورترین تونل‌های جهان
ساخت‌و‌ساز روی زمین، کاری پیچیده و نیازمند حساب و کتاب دقیق است.
تونل مصایب
تونل مصایب
مثبت یا منفی؟ کارشناسان چه نظری درباره تونل‌سازی‌ در تهران دارند؟
کارکرد اصلی‌شان تسهیل رفت‌وآمد است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
دی‌ماه 97، خبری منتشر شد که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ارائه کرده که بر اساس آن، تردد از 5تونل شهری تهران شامل تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبورومرور می‌شود.