• یکشنبه 15 فروردین 1400
  • الأحَد 21 شعبان 1442
  • 2021 Apr 04

هشدار سونامی بیکاران خاموش

نرخ بیکاری اقتصاد ایران در سال کرونایی به‌واسطه افت نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته و این نرخ نمی‌تواند در پساکرونا ادامه پیدا کند
در دوره کرونا، بازار کار ایران ب00ه‌طرز عجیبی شاه00د رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری بود؛ درحالی‌که برآورد می‌شد با تداوم شیوع کرونا، بین 2 تا 6.5میلیون نفر به‌صورت مقطعی بیکار شوند و نرخ بیکاری افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.

بازگشت خشکسالی

بارش‌های ناگهانی این روزهای کشور هیچ شباهتی به ترسالی ندارد. هر چه ترسالی مترادف با وفور منابع آبی سطحی و زیرزمینی است، حوضه‌های آبریز کشور با فقدان منابع آبی طولانی مدت مواجه‌اند و بارش‌های ناگهانی نتوانسته آن‌اندازه که باید، بحران خشکسالی سال‌های اخیر را التیام بخشد.

جاماندن سیاستگذاری در بازار مرغ وتخم‌مرغ

کمبود نهاده‌ها، تثبیت دستوری قیمت‌ها و نبود برنامه برای تامین کسری تولید و از سوی دیگر فاصله قیمت مرغ و تخم‌مرغ از واحد تولیدی تا مراکز عرضه خرده فروشی موجب کمبود و گرانی این اقلام در بازار مصرف شد. نرخ جوجه یکروزه که سال گذشته 500تومان بود اکنون به 2500تومان افزایش یافته است.

چرا چین و ایران به یکدیگر احتیاج دارند؟

امضای سند همکاری جامع 25ساله بین ایران و چین از سوی وزرای خارجه 2کشور را باید نتیجه طبیعی توسعه روابط میان دوطرف دانست.

ورود به طرح ترافیک را زودتر «رزرو» کنید

طرح ترافیک تهران از ابتدای سال1400 تفاوت جدی با سال قبل دارد.

واکسنی برای واردات پیدا نمی‌شود

با ممنوعیت و محدودیت در صادرات واکسن کرونا به کشورها، دایره واکسیناسیون علیه این ویروس در ایران کوچک‌تر شده است. با اینکه تا قبل از تعطیلات نوروز، قرار بود چندین محموله واکسن وارد کشور شود، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه کشوری مانند هند هم اعلام کرد که دیگر هیچ محموله‌ای از واکسن صادر نخواهد کرد.

پشت پرده کمبود و گرانی مرغ

سیاستگذاری‌های غلط، ناآشنایی برخی سیاستگذاران با فرایند تولید و بازار و تعدد دستگاه‌های متولی تنظیم بازار مرغ علت اصلی کمبود و گرانی این محصول است.

جنجال به جای جذابیت

قصاص برای خواننده رپ