04
سه شنبه 31 فروردین 1400
شماره 8200
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سایه مذاکرات بر سر دلار سنگین شد

دلار
امیدواری برای انجام یک توافق سیاسی و احیای دوباره برجام برای سومین روز متوالی به کاهش قیمت دلار منجر شد.
ویژه
معاملات الگوریتمی که سال گذشته و در زمان صعود انفجاری شاخص به اتهام دستکاری در بازار سهام ممنوع اعلام شده بود، دوباره، با تعیین شروطی بسیار سختگیرانه، آزاد شد تا شاید بتواند راهکاری برای افزایش ارزش معاملات و رشد شاخص های بورس باشد.
چهره روز
سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه و قائم‌مقام اسبق بانک مرکزی می‌گوید: دلیل افزایش نرخ تورم، بالا رفتن نرخ ارز و اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است و دولت نه‌تنها از بانک مرکزی استقراض نکرده بلکه به سیاستگذار پولی کمک هم کرده است.

دستاورد 6 ماهه یک تفاهم آبی

برآوردها نشان می‌دهد در صورتی که وزارت نیرو و شهرداری تهران به تفاهم نمی‌رسیدند و روند فعلی تامین آب فضای سبز پایتخت ادامه پیدا می‌کرد، معادل ذخیره سد کرج در سال 1410 آب برای تامین نیاز فضای سبز تهران لازم بود
آب
​​​​​​​6‌ماه از تفاهم بزرگ آبی شهرداری تهران با وزارت نیرو می‌گذرد؛ تفاهمی که براساس آن دوطرف به این نتیجه رسیدند که به‌تدریج آب موردنیاز فضای سبز پایتخت از پساب‌های فاضلاب تامین و چاه‌های غیرمجاز برداشت از آب زیرزمینی هم به‌تدریج پلمب شود؛ اقدامی که به‌گفته کارشناسان می‌تواند باعث صیانت از ذخایر آبی تهران شود و به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی پایان دهد.

در یک قدمی دلارهای محاصره‌شده

خبر: سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، می‌گوید با وجود شرط دشواری که دولت عراق بر سر راه شرکت‌ها گذاشته اما پول‌های ایران در عراق امکان جابه‌جایی پیدا کرده‌اند.
تزریق 5 هزار میلیارد تومان‌ به بازار بین‌بانکی
در 7روز منتهی به 30 فروردین‌ماه، با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی این بانک به تزریق نقدینگی تغییر پیدا کرد؛ از این رو با تزریق 50 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.8 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرده و معاملات مربوط به آن توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز گذشته انجام شده است.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
در سال گذشته، 3.45درصد از تجارت خارجی ایران به 4کشور همسایه دریای خزر اختصاص داشته و به‌ترتیب کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار با ایران مبادله کرده‌اند.