• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128717
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DklAx
+
-

معاملات الگوریتمی آزاد شد

بازگشت موتورهای توربو به پیست بورس


معاملات الگوریتمی که سال گذشته و در زمان صعود انفجاری شاخص به اتهام دستکاری در بازار سهام ممنوع اعلام شده بود، دوباره، با تعیین شروطی بسیار سختگیرانه، آزاد شد تا شاید بتواند راهکاری برای افزایش ارزش معاملات و رشد شاخص های بورس باشد. به گزارش همشهری، در چند ماه گذشته مقامات بازار سرمایه تقریبا همه راهکارهایی را که می توانند مانع نزول شاخص شوند، امتحان کرده اند. حالا نوبت به آزادسازی معاملات الگوریتمی رسیده؛ ابزاری که در زمان صعود شاخص بورس به دستکاری در بازار متهم شد. اتهامی که هرگز اثبات نشد.

آزادسازی دوباره معاملات 
6 ماه بعد از اعمال ممنوعیت معاملات الگوریتمی، سازمان بورس اعلام کرد: ارائه خدمات معاملات الگوریتمی در مؤسسات دارای مجوز از سازمان بورس به شرط رعایت ۸ مورد بلامانع است. این موارد شامل رعایت مفاد الزامات معاملات الگوریتمی مصوب هیأت مدیره سازمان بورس، ارائه زیرساخت نظارتی سامانه مورد استفاده به سازمان بورس، استفاده نکردن از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی کارگزاران، دریافت تأییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معاملات الگوریتمی از بورس، دریافت قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معاملات الگوریتمی از فرابورس‌، دریافت تأییدیه الزامات سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت مدیریت فناوری بورس، دریافت تأییدیه الزامات امنیتی در سطح زیرساخت و سامانه الگوریتمی از مرکز نظارت بر امنیت بازار سرمایه و ارائه لاگ‌ها و گزارش‌های دوره‌ای از عملکرد سیستم به مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه است.

آثار آزادسازی معاملات الگوریتمی
معاملات الگوریتمی حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی برای یافتن بهترین الگو برای معاملات بورس استفاده می کند. در واقع یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها از جنبه‌های مختلف مانند زمان‌بندی، قیمت یا حجم بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود. این ابزار به پربسامد شدن معاملات الگوریتمی و افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سهام منجر می شود. بر همین اساس پیش بینی می شود با به کارگیری دوباره معاملات الگوریتمی ارزش معاملات بازار سرمایه با رشد مواجه شود و این موضوع زمینه‌های رشد شاخص را فراهم کند. به طور کلی استفاده از هوش مصنوعی به جای انسان باعث می‌شود سرعت انجام معاملات افزایش پیدا کند. همچنین باعث می‌شود دقت در انجام معاملات به شدت افزایش پیدا کرده و بالطبع احتمال بروز خطا نیز کاهش یابد. علاوه بر این با استفاده از این فناوری، تخلفات در بازار نیز به صفر میل می‌کند. از آنجا که در معاملات الگوریتمی، سفارش ها را ماشین ثبت می‌کند امکان انجام تخلفات نیز تقریباً به سمت صفر حرکت می‌کند؛ به همین دلایل بورس‌های مطرح جهان نیز به این سمت حرکت کرده‌اند. همچنین یکی از پدیده‌های بد بازار سهام که هم‌اکنون نیز با آن مواجه هستیم، صف نشینی است. 
 ضمن اینکه از معاملات الگوریتمی در عملیات بازارگردانی سهام که نقش زیادی در ایجاد تعادل در قیمت سهام شرکت‌ها دارند و جلوگیری از پدیده صف نشینی نیز استفاده می‌شود. در چند ماه گذشته انتقادهای زیادی به بازارگردان های سهام  وارد شده است و صف های فروش سهام هم روز به روز سنگین تر می شوند؛ بنابراین با استفاده از معاملات الگوریتمی سازمان بورس قادر است عملیات بازارگردانی سهام را به سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس درباره نقش معاملات الگوریتمی در بازارگردانی سهام می گوید: بازارگردانی خودکار  یکی از نتایج مثبت معاملات الگوریتمی است و نقش زیادی در آینده بازار سهام دارد. به گفته او، حوزه‌های زیادی در بازار سرمایه مثل بازارگردانی خودکار وجود دارد که معاملات الگوریتمی می‌تواند به آن کمک کند. اینکه ما بتوانیم هر کدام از ناشران را الزام کنیم که بازارگردان خودکار داشته باشند. فارغ از اینکه شخص بازارگردان در پشت استیشن معاملات وجود دارد یک بازی برد - برد برای خریداران و فروشندگان است. به این ترتیب نه تنها نوسان‌های غیرعادی در قیمت سهام ایجاد نخواهد شد، بلکه سهام، همواره حجم متعادلی از معاملات را تجربه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید