• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128720
+
-

آب‌باریکه تجارت ایران با همسایگان خزر


در سال گذشته، 3.45درصد از تجارت خارجی ایران به 4کشور همسایه دریای خزر اختصاص داشته و به‌ترتیب کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار با ایران مبادله کرده‌اند.
به گزارش همشهری، مجموع مبادلات تجارت خارجی ایران در سال 1399به ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیارد دلار رسید که از این رقم ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشت و ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به واردات بود.
آنگونه که سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: از مجموع مبادلات حوزه تجارت خارجی کشور در سال گذشته، ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار با 4کشور حاشیه دریای خزر مبادله شده که این میزان معادل 3.45درصد از کل ارزش تجارت خارجی ایران است. طبق اظهارات سیدروح الله لطیفی، سهم صادرات ایران به 4کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، 3میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار دلار و سهم واردات ایران از این کشورها در سال گذشته 3 میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۸۴۷ هزار دلار بوده است. براساس آمارها، تراز تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ به رقم مثبت ۱۱۷ میلیون دلار به نفع ایران رسیده است.

روسیه؛ فروشنده بزرگ
در حوزه صادرات ایران به کشورهای همسایه ایران، آمارها حاکی از این است که جمهوری آذربایجان با خرید یک‌میلیون و 3 هزار تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار نخستین مقصد کالاهای ایرانی در حاشیه دریای خزر بوده و بعد از آن روسیه با خرید یک‌میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار، با اختلافی اندک نسبت به جمهوری آذربایجان در رتبه دوم قرار گرفته است. بعد از این 2کشور، قزاقستان با ۳۳8هزار تن کالا به ارزش ۱۶۷ میلیون و ۸۷۷ هزار دلار در جایگاه سوم و ترکمنستان با ۷۳۳ هزار کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین 4کشور همسایه ایران در خزر قرار گرفته است.
آمارهای گمرک ایران حاکی از این است که در سال 1399حدود ۹۴ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش کل واردات ایران از 4کشور همسایه خزر به کشور روسیه با 2 میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۶۲ دلار تعلق دارد. براساس اظهارات سخنگوی گمرک، درخصوص واردات ایران از 3 کشور دیگر، جمهوری آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تن به ارزش ۷۶ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۸۳۱ دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار و ۹۶۶ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۲۷ دلار و ترکمنستان با ۶۵ هزار و ۴۵۶ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۴ دلار به‌ترتیب مبدأ واردات کالا به ایران در حاشیه دریای خزر بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید