24
سه شنبه 6 آبان 1399
شماره 8070
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
در تابستان1344، داریوش همایون که به واسطه مقالاتی که در روزنامه‌ها نوشته بود، اسم و رسمی به‌هم زده بود، با اسدالله علم و امیرعباس هویدا ملاقات کرد و در این دیدار موضوع راه‌اندازی روزنامه جدیدی را که صبح‌ها منتشر شود، مطرح کرد.
رکن‎الدین خسروی در اسفند سال1346 نمایشنامه آنتیگون ژان آنوی را به صحنه می‎برد.
«من از تمامی کوچه‌های روز می‌رفتم/ که تو را باور کنم/ ولی بذرهای تردید/ در مزارع شبانه/ شیارهای ابریشمی شخم را/ بارور می‌شدند در جیب‌های معتاد بندر/ کشتی‌ها خمار بودند/ و در افق‌های توتونی/ من/ قاچاق آب‌های جامد را/ کشف کردم
تجسمی
نخستین گام در تأسیس انجمن خوشنویسان ایران به سال 1329 برداشته شد؛ زمانی که برادران امیرخانی سیدحسین و سیدحسن، علی‌اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و دکتر مهدی بیانی، استاد ادبیات دانشگاه تهران و نسخه‌شناس، با مشارکت اداره کل هنرهای زیبا کلاس‌های آزاد خوشنویسی را تأسیس کردند.

سال بلندپروازی

سودای ساخت فیلم جهانی با «الماس 33»، اقتباس از داستایوفسکی با «وسوسه شیطان» و تجربه غریب رهنما با «سیاوش در تخت جمشید»
سینما
سال46، سینمای فارسی همچنان تحت‌تأثیر موفقیت شگفت‌انگیز «گنج قارون» است و با فردین و بی‌فردین، الگوی داستانی فیلم سیامک یاسمی، سرمشق فیلمسازان بسیاری است جز خود یاسمی!
آهسته های نمایش

آهسته های نمایش

آثار رادی به مناقشه قدیمی شکسته‌نویسی در زبان فارسی دامن زد
بی‌شک نمایشنامه‌ها و نمایشنامه‌نویسی نقش مهمی در نزدیکی زبان شاعرانه و گاه متصلب فارسی، به زبان محاوره و گفت‌وگو و گاه نرم داشت و اکبر رادی یکی از بازیگران اصلی این عرصه بود.
شعر نو در ترانه
شعر نو در ترانه
استفاده از شعر «زمستان» برای ساخت ترانه
از بررسی مجلات و نشریات فرهنگی و هنری اواسط دهه 40چنین برمی‌آید که مقوله «شعر نو» و زیرشاخه‌های آن، نه‌تنها از مراحل ناباوری ادیبان گذشته‌گرا به آن عبور کرده، بلکه با انتشار پرحجم اشعار تازه‌اش، در کنار مباحث نظری چهره‌های شناخته شده‌ای چون رضا براهنی، اسماعیل نوری علا، یدالله رؤیایی و نادر نادرپور، مورد استقبال طیفی از طبقه متوسط شهری نیز قرار گرفته است.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
در سال1346، انتشارات «اشرفی» -که حدود 5سال از عمرش می‌گذشت و دوره رونق و شکوفایی را می‌گذراند- کتاب از هوا و آینه‌های احمد شاملو را منتشر کرد.