04
سه شنبه 6 آبان 1399
شماره 8070
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تاوان پریشانی در مسکن

چهره روز
​​​​​​​با گذشت بیش از 5سال از تصویب آخرین قانون مرتبط با مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی، هنوز اجرای این قانون در خم اول مانده و متولیان امر در حال شناسایی و فهرست‌بندی خانه‌های خالی هستند؛ فهرستی که البته وزارت راه و شهرسازی مدعی است با قطعیت تدوین می‌کند و سازمان امور مالیاتی ادعا می‌کند بخش عمده اطلاعات آن با واقعیت مناسبتی ندارد.
ویژه
​​​​​​​بهبود 17.7درصدی شاخص فلاکت در ایران در تابستان امسال در مقایسه با تابستان پارسال چگونه ممکن است؛ به‌ویژه اینکه کشور درگیر شدیدترین تحریم‌هاست و به گفته مقامات در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد و با امواج تورمی مواجه شده و ضربات کرونا بر پیکر اقتصاد ایران در حال افزایش است؟ آیا بهبود شاخص فلاکت به معنای بهبود وضعیت معیشتی مردم است یا اینکه اتفاق دیگری رخ داده است؟  افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی، دولت و مجلس را به این نتیجه رسانده که فشار بر سفره مردم را دست‌کم از 2کانال افزایش سطح توزیع کالاهای اساسی در داخل کشور و واردات این کالاها از مسیر تهاتر با پول نفت کمتر کنند.

فشار مشکلات ساختاری برافت صادرات؛ بیش از تحریم هاست

تازه‌ترین آمارهای رسمی از افت 34درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در 6‌ماه نخست امسال و رسیدن حجم تجارت خارجی به 30میلیارد و349میلیون دلار حکایت دارد.

جدال بر سر صادرکنندگان کارتن‌خواب

​​​​​​​رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید براساس آخرین اعلام وزارت اطلاعات، از ۲۵۰ صادرکننده‌ای که به‌واسطه عدم‌ایفای تعهد ارزی به قوه قضاییه ارجاع داده شده‌اند، ۷۰ نفر کارتن‌خواب، روستایی و از افراد ضعیف جامعه هستند.
تشکیل کمیته ویژه اجرای فرمان رهبری در وزارت کار
​​​​​​​به‌دنبال فرمایش مقام معظم رهبری در جلسه با ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر موظف بودن سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت مستمری بیکاری به کارگرانی که بیمه نداشته‌اند و بر اثر کرونا بیکار شده‌اند، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور فوری تشکیل کمیته‌ای ویژه را برای پیگیری دستورات رهبری در این وزارتخانه صادر کرد.
نقد خبر
​​​​​​​خبر: نمایندگان مجلس درجلسه علنی دیروز پارلمان، گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی را بررسی کردند و عملکرد بازار سرمایه مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت.