• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 155969
+
-

۲ علامت سؤال بزرگ فجر چهلم همچنان بی‌پاسخ مانده است

تا جشنواره سال آینده فرصت دارید

یادداشت
تا جشنواره سال آینده فرصت دارید

مسعود پویا -  خبرنگار

با گذشت بیش از ۳ هفته از پایان جشنواره، هنوز پاسخی برای ۲ علامت سؤال بزرگ فجر چهلم یافت نشده است.
1-  چه‌کسی اسامی برندگان را لو داد؟
2- استناد دبیر جشنواره بر مخدوش بودن آرای مردمی که به حذف سیمرغش انجامید چه بود؟
در هر ۲ مورد وعده بررسی و پاسخگویی داده شد و نهایت اتفاقی که در این چند روز رخ داده توضیح عجیب سایت لو‌دهنده اسامی برگزیدگان و پاسخ روابط‌عمومی سازمان سینمایی بوده و البته تکرار ادعای دستکاری در آرا توسط تهیه‌کننده یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره. جز این انبوهی شایعه و خبرهای غیررسمی هم وجود داشته که نه می‌شود کاملا پذیرفتشان و نه در این فضای مه‌آلود می‌توان به کل انکارشان کرد. آنچه واضح است بی‌حاصل بودن سیاست سکوت و صبری است که سازمان سینمایی در پیش گرفته است. البته در موضع‌گیری‌های رسمی همیشه وعده پیگیری این دو گاف بزرگ جشنواره چهلم داده می‌شود ولی به‌نظر می‌رسد ملاحظاتی وجود دارد که مانع از پاسخگویی به این ۲ پرسش واضح و مشخص شده است. حالا این ملاحظات چیست خودش نکته‌ای است که بر ابهامات موجود می‌افزاید. در مورد منبع لو‌دهنده اسامی برگزیدگان جشنواره، در فضای مجازی اطلاعاتی منتشر شده که خب خیلی قابل استناد نیست.

دوستان سازمان سینمایی از ما خواهش کردند دست نگه‌داریم
در مورد ماجراهای حذف سیمرغ مردمی ماجرا فراتر از شایعات فضای مجازی است و سازندگان یکی از فیلم‌های جشنواره گفت‌وگوهایی با رسانه‌های رسمی انجام داده‌اند. مثل گفت‌وگویی که عباس نادران اخیرا با یکی از رسانه‌ها انجام داده است. اینها بخش‌هایی از صحبت‌های تهیه‌کننده فیلم «شادروان» است که در رادیو گفت‌وگو پخش شده است:

   سیمرغ مردمی تصمیم دبیر جشنواره و مسئولان سازمان سینمایی بود و هرگز مطالبه ما حذف این جایزه نبود و براساس اسناد و مدارکی که داشتیم به‌دنبال احقاق حق فیلم شادروان و مخاطبان خود بودیم.
   از همان روز اول جشنواره در سالن‌های مختلف اطلاعات زیادی از حجم بالای تخلفات به‌دست آوردیم و متوجه شدیم تعداد زیادی از مخاطبان فیلم امکان رأی دادن ندارند.
   این را برای نخستین بار می‌گویم که در ایام جشنواره علاوه بر ما 3 فیلم «مردبازنده»، «دسته دختران» و «برف آخر» هم به آرای منتشر شده معترض بودند که ۴، ۵ جلسه با رئیس حراست سازمان سینمایی، مسئولان سمفا و رئیس سینما شهر برگزار کردیم که در نهایت آنها به این نتیجه رسیدند که تفکیک آرای مخدوش و سالم غیرممکن است حتی با یک محاسبه ساده ریاضی هم به این نتایج اعلامی نمی‌رسیم و برخلاف اینکه عنوان می‌شد نظرسنجی کاملا سیستماتیک است، کاملا مشخص بود ثبت آرا توسط یک فرد و به‌صورت غیرسیستماتیک انجام می‌شود و به‌خاطر همه این موارد تصمیم به لغو این جایزه گرفتند.
   هر کسی که فکر می‌کند ما برای بازارگرمی و فضاسازی بحث تخلف رأی‌گیری را مطرح کردیم، بیاید تا اسنادمان را نشانش دهیم.
   قصد داشتیم تخلفات صورت گرفته را رسانه‌ای کنیم و این مطالبه کاملا بر حقی است اما بعد از لغو اهدای این جایزه، دوستان سازمان سینمایی از ما خواهش کردند که دست نگه‌داریم و گفتند خودشان در حال بررسی موضوع هستند! و من همچنان خودم منتظر اعلام نظر آنها هستم.

سازمان سینمایی سکوتش را می‌شکند؟ 
نکاتی که تهیه‌کننده فیلم شادروان مطرح کرده و مشابهش را در روزهای پایانی جشنواره هم از او و کارگردان شادروان شنیده بودیم را بگذارید کنار اعتراض تهیه‌کننده فیلمی که تا روز آخر صدرنشین جدول آرای مردمی بود و اعتقاد داشت به فیلمش ظلم شده است. بالاخره حق باید با یکی از این ۲ طرف باشد. ‌دبیر جشنواره هم که با حذف سیمرغ مردمی، عملا اتهامات وارده از سوی تهیه‌کننده شادروان را تأیید کرده است. مشخص نیست سازمان سینمایی چه خط قرمز و معذوریتی دارد که از اعلام موضع صریح خودداری می‌کند. شاید دوستان روی فراموشی ماجرا در گذر زمان حساب باز کرده‌اند و شاید هم فکر می‌کنند برای پاسخگویی تا جشنواره سال آینده فرصت دارند!

این خبر را به اشتراک بگذارید