• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211018
+
-

اگر اضطراب شدید دارید این توصیه‌ها را جدی بگیرید

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

دکتر علیرضا تبریزی، روانشناس در گفت‌وگو با همشهری به این موضوع مهم اشاره می‌کند که اختلال اضطراب در روانشناسی «اختلال مادر» نام دارد. او تأکید می‌کند که اضطراب معمولا خود به‌ خود از بین نمی‌رود. این کارشناس می‌گوید: هرچند همه اضطراب‌هایی که ما تجربه می‌کنیم، لزوما «اختلال» نیستند و ممکن است فقط نشانه‌هایی از یک اختلال باشند، اما در عین حال نیازمند بررسی توسط متخصص است. دکتر تبریزی در پاسخ به این سؤال که فرد از کجا باید بداند چه موقع ‌ برای درمان اضطرابش به متخصص مراجعه کند؟ توضیح می‌دهد: اگر اضطراب، روند زندگی روزمره و کارکردهای روزانه فرد را مختل کرد، لازم است فرد حتما برای درمان آن مراجعه کند. چون به‌نظر می‌رسد آن اختلال، اختلال بسیار شدیدی است، اما اگر کارکردهای روزانه را دچار مشکل جدی نکرد، جای نگرانی و بررسی ندارد و فقط باید یاد بگیرد چطور با آن کنار بیاید.
این روانشناس درباره نشانه‌ها و علائم اضطراب می‌گوید: بی‌قراری، تپش قلب، خشک شدن دهان، ضربان تند قلب، تعریق زیاد، ریتم تنفسی تند و خودارضایی ازجمله نشانه‌های اختلال اضطراب در افراد بزرگسال هستند.
این روانشناس تأکید می‌کند: ما هر بیماری‌ای که داشته باشیم، اضطراب می‌تواند آن را تشدید کند. دکتر تبریزی با بیان اینکه عمدتا اضطراب‌ها به کمک روانشناس قابل حل و فصل هستند، می‌گوید: معمولا عرف این است که فردی که در حوزه مسائل روانشناختی درگیر شده، اول به یک روانشناس مراجعه ‌کند. اگر روانشناس به این نتیجه برسد که مشکل فرد آن قدر شدید است که ممکن است با جلسات‌تراپی، مدت خیلی زیادی طول بکشد تا درمان شود، او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد. روانپزشک با کمک دارودرمانی سطح اضطراب فرد را کاهش می‌دهد.
این روانشناس در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌تواند موجب بروز یا تشدید اضطراب شود، می‌گوید: در مواقعی که اضطراب شدیدی داریم، خوردن بعضی از غذاها یا خوراکی‌هایی که ضربان قلب ما را بالا می‌برند یا خوردن غذاها و نوشیدن نوشیدنی‌هایی که تحریک‌کننده هستند، می‌تواند شدت اضطراب را بیشتر کند؛ مثلا قهوه و نوشابه کافئین دارند و قطعا در تشدید میزان اضطراب در فرد تأثیر دارند؛ بنابراین موقعی که دچار اضطراب شدید هستیم، به هیچ عنوان نباید آنها را مصرف کنیم.

متن کامل را در همشهری آنلاین بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید