• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 203023
+
-

«ارج؛ نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید»

نام ارج، نوستالژیک است و با خاطره‌های ما پیوند خورده. با شنیدنش یاد بخاری خانه مادربزرگ می‌افتیم که روزهای سرد زمستانی کنار آن جمع می‌شدیم و به قصه‌های مادربزرگ گوش می‌دادیم. محصولات ارج چند دهه مهمان خانه‌های مردم ایران بود؛ از یخچال و آبگرمکن گرفته تا کولر و گاز و صندلی‌های خاطره‌انگیزش. کارخانه ارج در سال 1316تاسیس شد و با قدمتی ۸۶ ساله قدیمی‌ترین سازنده لوازم خانگی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود. برند این شرکت در رسانه‌ها، آوازه دارد و تبلیغاتش با عنوان «ارج؛ نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید» شهرت داشت. انتخاب نام ارج برای قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران، علاوه بر اینکه از اول نام خانوادگی خلیل ارجمند الهام می‌گرفت، مبین 3 واژه آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری بود. کارخانه ارج در دهه 1370با یک اختلاس ۲۰ میلیارد تومانی مواجه شد و پس از مشکلات دیگر، رو به سقوط گذاشت تا سرانجام روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ با پلمب قضایی انبار ارج پس از ۷۹ سال به‌طور رسمی تعطیل شد و میان سهامداران پرشماری دست‌به‌دست گشت.

شروع دوباره
کارخانه ارج پس از چند سال تعطیلی با تزریق بودجه‌های مختلف و انتقال به بخش خصوصی به‌صورت محدود، در کیلومتر 7جاده مخصوص کرج در چند بخش گشایش پیدا کرد. در اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شد برند ارج به‌فروش رفته‌است و سرمایه‌گذار جدید به‌دنبال زمین و تجهیزات برای خط تولید لوازم خانگی ‌است. در همین ماه، معاون قضایی دادستان کل کشور ایران گفت: «کارخانه ارج با  ۴ محصول خوب و با آخرین تکنولوژی روز شروع به‌کار خواهد کرد و مقدمات آن در حال اجراست.»

احیای کارخانه ارج
در 18اسفند 1400با حمایت‌های دولت سیزدهم و رفع موانع و مشکلات ازجمله ثبت سفارش خطوط تولید و تجهیزات، خطوط تولید کولر آبی و گازی از سوی قوه قضاییه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی و  همچنین سرمایه‌گذاری بیش از 2هزار میلیارد ریالی، برند ارج پس از 5سال تعطیلی به مدار تولید بازگشت.

بازگشت کارگران
بعد از احیا و بازگشایی کارخانه ارج در سال 1400کارشناسان کارخانه اعلام کردند زیرساخت‌های لازم برای تولید 228هزار دستگاه لوازم خانگی طی 4سال آینده به روش‌های SKD و CKD و انتقال دانش فنی و نصب ماشین‌آلات برای بومی‌سازی حداقل 60درصد از قطعات در کشور فراهم و پس از آن تولید تحت لیسانس و یا به‌صورت ملی در این کارخانه انجام شده است و با احیای این برند برای 800نفر به‌طور مستقیم و برای بیش از 2500نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد. در روز بازگشایی کارخانه اعلام شد با راه‌اندازی خطوط تولید کولر آبی و گازی گروه صنعتی ارج در فاز نخست برای ۷۰ نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است و تا پایان 2سال آینده یعنی اسفند 1402این تعداد به ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت. سایر خطوط تولید یعنی، ماشین‌لباسشویی و ماشین‌ظرفشویی نیز به‌تدریج بازسازی و راه‌اندازی خواهند شد و سال ۱۴۰۳ تولید کامل با ۹ محصول در این مجموعه شکل خواهد گرفت. با این حساب، در آینده‌ای نزدیک و با بازگشت محصولات لوازم خانگی ارج به خانه‌های ما، رنگ و بوی خوش یاد و خاطره گذشته بار دیگر زنده خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید