24
چهار شنبه 21 آبان 1399
شماره 8082
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
«چنین گفت زرتشت» نیچه با ترجمه داریوش آشوری از سال1352 تاکنون آشوری و نیچه را در معرض مناقشات علوم انسانی نگه داشته است.
پرداختن به همکاری‌های میان دو کشور از متداول‌ترین خبرهایی است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و معمولا هم این نوع اخبار برای مخاطبان عادی جذابیت چندانی ندارد اما وقتی ماشین سانسور با تمام قدرتش کار می‌کند، حتی خبرهای عادی هم می‌تواند در معرض حذف یا جرح و تعدیل قرار بگیرد.
اداره برنامه‎های تئاتر که در سال1344 با برگزاری جشنواره نمایش‎های ایرانی توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده بود، در آغاز دهه1350دیگر اقبال سابق را نداشت.
تجسمی
تعداد گالری‌های هنری در دهه1350به شکل قابل ملاحظه‌ای رشد می‌کند. از یک‌سو فرح دیبا فعالان اقتصادی را به خرید آثار هنری تشویق یا در واقع وادار می‌کند و از سوی دیگر طبقه ثروتمند نیز به تبعیت از وضعیت فرهنگی اروپای غربی و آمریکا برای تفاخر اقدام به خرید آثار هنری می‌کنند.

همزیستی موج نو و سینمای فارسی

تماشاگران «مغول‌ها» صندلی‌های سینما را پاره کردند
سینما
سال52، سال امیر نادری با 3فیلم «تنگنا»، «تنگسیر» و «سازدهنی»، سال «نفرین» تقوایی و کشف سهراب شهید ثالث با «یک اتفاق ساده» بود.
مرد علم و تقوا

مرد علم و تقوا

درباره استاد رضا روزبه
اگرچه در سده اخیر آنها که تلاش در خودنمایی داشتند از شمار بیرون‌اند اما بودند کسانی که در عین والایی و گرانقدری، همه سعی خود را به‌کار می‌گرفتند تا در گمنامی بمانند.
... یه عالم نَف توشه
... یه عالم نَف توشه
صدای بلند «ترانه معترض»
با سرآمدشدگی هنری و محبوبیت ترانه‌های منتسب به جریان «فصل نوین ترانه»، امکان ساخت و پرداخت ترانه‌هایی با مضامین اعتراضی نیز بیش از پیش فراهم شد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
در سال1352، اختلافات به‌وجود‌آمده میان سهامداران انتشارات خوارزمی داشت باعث تعطیلی این نشر حرفه‌ای و یکه می‌شد اما عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، در آن سال بخشی از سهام این انتشارات را خرید و خوارزمی توانست همچنان سر پا بماند و به فعالیتش ادامه دهد.