• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 تیر 1403
کد مطلب : 230193
+
-

آب‌منگل کوچه‌رضوی

آب‌منگل کوچه‌رضوی



یادگاری از قیصر و کریم آب‌منگل
برای طرفداران پرتعداد فیلم خاطره‌انگیز قیصر، آب‌منگل محدوده‌ای آشنا و نوستالژیک است. در فیلم قیصر، یکی از چهره‌های منفی داستان، به نام کریم آق‌منگل، با هم‌دستی برادرانش سبب‌ساز رویدادهایی خونین شد و سرانجام قیصر از آنها انتقام‌گرفت. حمام نواب که از آثار دوره قاجار است، لوکیشن اتفاقات زیادی در فیلم قیصر بود. این حمام بعدها به مجموعه گردشگری تبدیل شد.بازدیدکنندگان می‌توانند معماری ویژه آن را از نزدیک ببینند.

بستنی اکبرمشدی  و بازارچه نایب‌السلطنه
از دیگر جاذبه‌های این محل بازارچه نایب‌السلطنه است. ساخت این بازار را به‌ کامران‌میرزا نایب‌السلطنه، پسر ناصرالدین‌شاه نسبت می‌دهند. سقف بازارچه با به‌کارگیری تیرچه‌های چوبی و ورق‌های آهنی ساخته شده و انواع مغازه‌ها، از بقالی، نانوایی و خرازی گرفته تا سلمانی، سماورسازی و کبابی را می‌توانید در این بازار ببینید. محله آب‌منگل خاستگاه نخستین بستنی‌فروشی سنتی ایران به نام بستنی اکبر‌مشدی(مشتی) هم هست.‌ پس از درگذشت او، این بستنی‌فروشی قدیمی با همت شاگردش به‌کار خود ادامه داد و هنوز بسیاری از مردم تهران و ایران، این بستنی‌فروشی را به نام اکبرمشدی می‌شناسند و برای خوردن بستنی به این محل می‌آیند.
 دروازه دولاب حصار طهماسبی در ابتدای بازارچه نایب‌السلطنه در خیابان ری قرار داشته ‌‌است. از جاذبه‌های بازارچه نایب‌السلطنه می‌توان از «حمام قبله» و کوچه صد‌تومانی‌ها نام برد. «حمام‌خانم» که به دستور خواهر شاه‌طهماسب در بازارچه نایب و  در جوار مدرسه حکیم‌باشی ساخته شده حالا تبدیل به موزه شده و مدرسه حکیم‌باشی هم به مرور زمان تخریب شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید