• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 12 آبان 1402
کد مطلب : 207924
+
-

سوغات 3میلیارددلاری سفر چین برای تهران

شهردار تهران با حضور در پارلمان شهری، جزئیات قراردادها و تفاهمات انجام شده در چین را تشریح کرد

گزارش
سوغات 3میلیارددلاری سفر چین برای تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

علیرضا زاکانی، شهردار تهران سفر 13روزه‌ای به کشور چین داشت که در این سفر توافقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی به ارزش بیش از 3میلیارد دلار انجام شد و به‌اذعان اعضای شورای شهر تهران در تاریخ بلدیه بی‌نظیر و کم‌سابقه است. انعقاد 15قرارداد و تفاهمنامه در راستای تامین ناوگان برای حمل‌ونقل عمومی اعم از واگن، اتوبوس و تاکسی، مذاکره برای انتقال فناوری ساخت بوژی، فعال و عملیاتی کردن قرارداد 630دستگاه واگن پس از 7سال و افزایش تعداد واگن‌ها و... از اهم کارهایی بودند که سکاندار پایتخت با هیأت همراه در این سفر پیگیری کردند و به سرانجام رساندند. سه‌شنبه 10 آبان ماه  اعضای شورای شهر تهران در یکصدوهشتادونهمین جلسه شورای شهر تهران، میزبان علیرضا زاکانی در پارلمان شهری بودند. شهردار تهران با حضور در این جلسه گزارشی از جزئیات سفر به پکن و دستاوردهای آن را ارائه داد.

وضعیت بومی‌سازی واگن‌ها
تا‌کنون در تمام قراردادهای مربوط به واگن‌سازی، سهم بومی‌سازی 30درصد بوده است. در قراردادهای منعقد شده این سهم را تا بیش از 50درصد افزایش داده‌ایم و همچنین مقرر شد تا انتقال تکنولوژی از چین به تهران هم صورت گیرد.

گلایه شهردار از خودروساز‌های داخلی
با سفر به چین نوع نگاهمان به قیمت‌ها و کیفیت خودروسازی‌های داخلی تغییر کرد؛ چراکه خودروهای داخلی هم گران هستند و هم کیفیت پایینی دارند. با یک شرکت داخلی قرارداد بسته‌ایم که گفته‌اند امسال 2دستگاه ماشین تحویل می‌دهند، اما در چین و در یک شیفت کاری 500دستگاه اتوبوس تولید و تحویل داده می‌شد.

بازدید از ابرپروژه کشور چین
بازدید از ابرپروژه چین که مسیری حدود ۳۰کیلومتری بین 2شهر این کشور است که ۶.۲ کیلومتر زیر آب و بزرگ‌ترین پل معلق دنیا در آنجا ساخته شده است. قرار است شهرداری تهران با آن شرکت کار و بخشی از قراردادها را در این مسیر دنبال کند.


حمایت از تولید داخلی
این سفر پشت‌پازدن به تولید داخلی نیست؛ شهر حداقل ۱۰هزار اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله 7هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم. نمی‌توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت 2اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد. خط 7تا پایان سال و الحاقات آن هم سال آینده تکمیل می‌شود. خطوط ۸، ۱۰ و ۱۱ نیز به‌تدریج ساخته و تکمیل می‌شوند. در تولید داخلی تفاهم3هزار دستگاه اتوبوس را انجام دادیم که به قرارداد تبدیل شد. توفیقات بزرگ کشور همکاری بین‌بخشی بین جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و مپنا برای تأمین ۱۱۳دستگاه واگن بود که قرار شد شهرداری بدنه را بسازد و سایر بخش‌ها هم بدنه و بوژی و... را بسازند. در این قرارداد 85درصد داخلی‌سازی‌ صورت گرفته و شرکت واگن‌سازی با‌ 7دستگاه واگن به اتاق رنگ رفته و دولت هم تامین ۷۷ میلیون دلار را پذیرفته است.

افزایش 25درصدی تعهد قرارداد 630دستگاه واگن
در برنامه ششم توسعه کشور تأمین ۲هزار دستگاه واگن تکلیف دولت است که سهم تهران 1050دستگاه واگن است. در راستای تامین این واگن‌ها سال ۹۵ قرارداد ساخت ۶۳۰دستگاه واگن با چین بسته شد، اما در دولت قبل هیچ حمایتی برای پرداخت قدرالسهم اولیه (15درصد پیش‌پرداخت) صورت نگرفت و این قرارداد به دوره ششم شورا و مدیریت شهری و دولت سیزدهم رسید. مدیریت شهری ششم برای فعال کردن این قرارداد حدود 2سال کار جدی انجام داد و در نهایت با تامین مالی از سوی دولت. مسیر برای تحقق آن هموار شد. در قرارداد، اجازه کاهش یا افزایش 25درصدی تعهدات وجود داشت که با مذاکرات انجام شده مقرر شد با افزایش تعهد 25درصدی، شرکت چینی 791دستگاه واگن تحویل تهران دهد. امروز حدود 1507دستگاه واگن در تهران وجود دارد که با تامین واگن‌های جدید قطعا خدمت‌رسانی به شهروندان مطلوب‌تر می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید