• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138082
+
-

تکایای تهران، همسایگان ایستگاه‌های مترو/تکایای قدیمی در جنوب تهران

تکایای تهران، همسایگان ایستگاه‌های مترو/تکایای قدیمی در جنوب تهران

در تهران حدودا هفتاد تکیه مهم و تاریخی داریم که هر کدام شروع کننده شیوه‌ای از عزاداری و پذیرایی از عزاداران حسینی بوده است. نکته جالب اینکه امروز با مترو می‌توانید بخش عمده‌ای از این تکایا را به راحتی و حتی در ایام سوگواری از نزدیک ببینید و اگر پروتکل‌های کرونایی اجازه داد به جمع عزاداران آن بپیوندید. برای دیدار این تکایا استفاده از ایستگاه‌های شوش، مولوی، شهر ری، پانزده خرداد و میدان محمدیه توصیه می‌شود چرا که عمده این تکایا در محدوده بازار و محله‌هایی چون عودلاجان، امامزاده یحیی (ع)، مسعودیه، تیردوقلو و پامنار واقع شده اند.

قهوه در تاسوعا و عاشورا
یکی از رسوم قدیمی تکایای تهران، نذر قهوه در تاسوعا و عاشوراست. می‌توانید با استفاده از ایستگاه میدان قدس، خودتان را به تکیه تجریش برسانید و در این ایام قهوه نذری بخورید. این رسم نذرِ قهوه ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و در مراسم درگذشت جوانان سرو می‌شده و اکنون نیز در تکیه تجریش و بعضی از تکایای بازار تهران همچنان جاری ‌است. به عنوان نمونه در تکیه سادات اخوی واقع در جنوب بازار بزرگ تهران تا همین چند سال پیش می‌شد قهوه نذری را نوشید اما امسال به دلیل برگزاری مراسمات محرمی به صورت آنلاین، این امکان مقدور نیست.

دسترسی آسان در ترافیک محرمی
تهران در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی شرایط ترافیکی خاصی دارد؛ فارغ از اینکه تکایا و دسته‌ها به خاطر کرونا، شرایط عزاداری داشته باشند یا نه، حضور انواع موکب‌ها در حاشیه خیابان‌ها ترافیک عجیبی را به راه می‌اندازد. شاید به همین خاطر است که در این دهه استفاده از مترو برای هرگونه تردد شهری‌ای توصیه می‌شود. این پیشنهاد اما برای عزاداران یک پیشنهاد ویژه است چرا که بسیاری از ایستگاه‌های مترو همسایگان مساجد و تکایای قدیمی شهر هستند.

صدو پنجاه سال حضور
درست است که شرایط کرونایی، مانع از حضور فیزیکی در بسیاری از مراسمات مذهبی شده است اما دانستن اینکه تهران یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران در زمینه تکایای حسینی است می‌تواند در این روزهای اندوه، شما را با فرهنگ حسینی پایتخت بیشتر آشنا کند. در تهران عمر تکایای حسینی به قرون قبل بازمی‌گردد یعنی زمانی که سلاطین سلسله صفوی آرام آرام مراسمات عزاداری را به یک مراسم ملی بدل کرده و برای آن مکان‌هایی را تعبیه کردند. با این همه چون تهران برای اولین بار در دوره قاجارها به پایتختی انتخاب شد، آنچه امروز از تکایای مهم در این شهر باقی مانده عموما عمری یک صد و پنجاه ساله دارند.

محرم‌گردی با مترو
تهران در روزهای عاشورا و تاسوعا شرایط خاص و ویژه‌ای دارد که به خاطر کرونا تشدید هم شده است. بنابراین توصیه اصلی ما قبل از هر گونه اقدامی، کسب اطلاع از شرایط برگزاری مراسمات مذهبی از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی تکایا و حسینیه‌هاست؛ به عبارت دیگر قبل از اینکه حرکت خود را برای شرکت در یک مراسم مذهبی آغاز کنید مطمئن شوید که به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، مراسم خود را به صورت آنلاین برگزار نمی‌کنند. فارغ از اینها از فرصت خلوتی تهران در این دو روز تعطیل می‌شود استفاده کرد و دست خانواده را گرفت و با مترو به دیدار معماری این تکایا رفت و از نزدیک و از طریق همسایگان، نسل‌های جدید را با انواع مراسمات مذهبی این ایام آشنا کرد. پیشنهاد ما برای این تور محرم‌گردی، پیاده شدن در ایستگاه پانزده خرداد و از آنجا حرکت به سمت مسجد امام خمینی در دل بازار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید