• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157316
+
-

مصلای تهران؛ میزبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

کتاب
مصلای تهران؛ میزبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از 2سال تعطیلی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌صورت فیزیکی در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود. در سال‌های 1399و 1400که پروتکل‌های بهداشتی اجازه تجمع و گردهمایی را نمی‌دادند، نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌صورت فیزیکی برگزار نشد و همچون بسیاری از رویدادهای هنری به فضای مجازی کوچ کرد و اتفاقا تجربه‌ای نسبتا دلپذیر از این کوچ اجباری به‌دست آورد. با اینکه فروش ناشران در نمایشگاه مجازی تقریبا نصف نمایشگاه فیزیکی بود، اما به‌واسطه امکان برابری که برای متقاضیان کتاب در سراسر ایران مهیا شده بود، برخی‌ها نمایشگاه مجازی را به عدالت نزدیک‌تر می‌دانستند و تمایل داشتند که این شیوه در سالیان آینده و پس از جمع شدن بساط کرونا هم ادامه داشته باشد. حالا مطابق اطلاعیه شماره یک سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشرانی که در بخش فیزیکی «سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به شکل حضور مستقل یا ثبت‌نام موقت اقدام کرده‌اند، در نمایشگاه مجازی کتاب نیز شرکت داده خواهند شد. ثبت‌نام این دسته از ناشران در شکل مجازی به‌صورت پیش‌فرض انجام خواهد شد. همچنین ناشرانی که در نمایشگاه فیزیکی، نمایندگی اعطا کرده‌اند باید در شکل مجازی به‌صورت جداگانه ثبت‌نام کنند. طبق این اطلاعیه، ناشرانی که تمایل به شرکت در این دوره از نمایشگاه به‌صورت فیزیکی را ندارند می‌توانند صرفا در شکل مجازی شرکت کنند.
با فروکش کردن کرونا، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی به‌صورت فیزیکی قطعی شده و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران امسال در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.
ثبت‌نام ناشران متقاضی حضور در «سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از دوشنبه پانزدهم فروردین‌ماه آغاز شده و تا هجدهم فروردین‌ماه ١٤٠١ ادامه دارد. همچنین مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی این دوره از نمایشگاه، کتاب‌های منتشرشده از سال ۱۳۹۷ به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۱ به بعد است. باید دید با توجه به تجربه‌ای که خریداران کتاب از نمایشگاه مجازی به‌دست آورده‌اند، همچنان اولویت‌شان با خرید مجازی است یا استقبال از برگزاری نمایشگاه فیزیکی روی فروش نمایشگاه مجازی تأثیر خواهد گذاشت.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید