• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18037
+
-

با مصوبه شورای شهر خیابانی به‌نام عبدالله ‌انوار نامگذاری شد

راوی تاریخ تهران، صاحب خیابان شد

فرهنگ
راوی تاریخ تهران، صاحب خیابان شد


با مصوبه شورای شهر تهران خیابان شنگرف در تهران به نام استاد عبدالله انوار تغییر یافت.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایبنا درباره نامگذاری خیابانی به نام عبدالله انوار گفت: در شورای شهر تصمیم ما بر این بوده که بتوانیم از شخصیت‌ها و چهره‌هایی که می‌توانند الگوی نسل آینده باشند، اینگونه تجلیل به عمل آوریم و در عین حال این نامگذاری‌ها می‌تواند گوشه‌ای از خدمات و ارزش‌های این چهره‌های عزیز را قدردانی کند. لذا این کار را در دستور کار شورا قرار دادیم.

با توجه به ویژگی‌های استاد و نقشی که در رابطه با اسناد و نسخه‌شناسی داشتند، تلاش شد که نامی در کنار ساختمان شماره 2 کتابخانه ملی یا همان مرکز اسناد، حدفاصل خیابان میرداماد و حقانی به نام شنگرف مورد توجه قرار گیرد و کمیسیون هم پیشنهاد کرد و خوشبختانه در شورای شهر توانست از 20رأی، 19رأی را به‌خود اختصاص دهد و مورد موافقت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا قرار بگیرد.»

حق‌شناس در پاسخ به این سؤال که چه شخصیت‌های دیگری برای این دست نامگذاری‌ها را مدنظر دارید، بیان کرد: ما در جلسات قبل سعی کردیم اقداماتی انجام دهیم و توانستیم نام آقای دکتر حبیبی را برای یکی از این نامگذاری‌ها مطرح کنیم یا نام خانم توران میرهادی که یکی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه کتاب کودکان بود، بر یکی از پارک‌های بزرگ در منطقه20 تهران در محله13 آبان نامگذاری شد.

احمد مسجدجامعی درخصوص جایگاه علمی و پژوهشی عبدالله انوار هم در نشست شورای شهر  گفت: مهم‌ترین ویژگی استاد عبدالله انوار این است که جامع‌الاطراف و عمیق است و تنها شخصیتی است که کل آثار ابن‌سینا در حوزه‌های مختلف حکمت، پزشکی، موسیقی و گیاهشناسی و سایر علوم را تصحیح کرده و شرح داده است. تصحیح‌کردن یعنی متن‌شناسی و جلوگیری از تحریف‌های احتمالی و نزدیک‌کردن آن به متن مولف.

مسجدجامعی ضمن بیان اینکه استاد انوار نخستین کسی است که فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی را نوشت، گفت: فهرست نسخ خطی کار بسیار دشواری است و تقریبا در این زمینه کمتر کسی را داریم. چون فردی باید باشد که جامع علوم مختلف باشد، چون فهرست نسخ خطی در همه علوم و در همه زمینه‌هاست.

سیدعبدالله انوار، نسخه‌شناس، فهرست‌نویس و پژوهشگر متون کهن ریاضی در سال1303 در تهران به دنیا آمد. او در طول بیش از 70سال فعالیت علمی کارنامه پربرگ و باری از خود به جا گذاشته است. انوار سال‌هایی را همکار دکتر محمد معین در لغتنامه دهخدا بود. همچنین به‌مدت 20سال ریاست بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران را به‌عهده داشت. ترجمه موسیقی کبیر فارابی، ترجمه مقاصدالفلسفه غزالی، ترجمه تطور حیات برگسون، جستارهای فلسفی لودویک ویتگنشتاین، شرح و ترجمه شفای بوعلی سینا، ازجمله آثار او در طول سال‌ها فعالیت علمی است. همچنین عبدالله انوار از تاریخ‌نگاران برجسته شهر تهران، به‌ویژه تاریخ دوره قاجار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید