• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 بهمن 1402
کد مطلب : 216828
+
-

تاکسی‌های ‌آبی در خیابان‌های تهران

با تصمیم شورای‌عالی ترافیک تاکسی‌های برقی تهران با رنگ آبی فیروزه‌ای به خیابان‌های پایتخت می‌آیند

در صدونودویکمین جلسه شورای‌عالی ترافیک که با حضور شهردار تهران برگزار شد، رنگ آبی فیروزه‌ای برای تاکسی‌های برقی شهر تهران به تصویب رسید.
به‌گزارش همشهری، مجتبی شفیعی، دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور با اعلام این خبر گفت: تعیین ضوابط خودروی مناسب برای تاکسی شهری براساس قانون در اختیار شورای‌عالی ترافیک است و این ضوابط در 2جلسه گذشته برای تاکسی‌های سدان بنزینی و گازسوز تصویب شده بود، اما اخیرا باتوجه به پروژه برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی و از آنجایی که شهرداری تهران در این موضوع پیشگام است، برای تعیین رنگ به شورا درخواست داده بود تا به تامین‌کنندگان خودرو رنگ مشخص را اعلام کنند. او با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورا درخصوص ضوابط تاکسی‌های برقی اضافه کرد: در این جلسه براساس رنگ‌بندی تاکسی‌ها در سطح دنیا، نهایتا در مورد این نوع از ناوگان یعنی تاکسی سدان برقی در کشور، رنگ آبی فیروزه‌ای تصویب شد.
شفیعی، با اشاره به اینکه انتخاب این رنگ با ۵ استدلال صورت گرفت، در این خصوص توضیح داد: نخستین استدلال این بود که رنگ آبی فیروزه‌ای متعارف‌ترین رنگی است که در دنیا استفاده می‌شود و حجم قابل‌توجهی از این ناوگان در دنیا از طیف رنگ‌های آبی استفاده می‌کنند. دومین موضوع این بود که این رنگ مفهوم پاکی که هدف اصلی برقی‌سازی‌ است و همچنین سازگاری با محیط‌زیست را بیان می‌کند.
دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور، سومین دلیل برای انتخاب رنگ فیروزه‌ای را نامتعارف بودن این رنگ در خودروهای کشور عنوان کرد و با بیان اینکه آبی فیروزه‌ای برای این نوع از تاکسی‌ها رنگ شاخصی خواهد بود، گفت: این شاخص‌بودن 2فایده به همراه دارد؛ اول اینکه تشخیص این خودرو ساده‌تر خواهد بود و دوم اینکه به‌عنوان یک عامل فرهنگسازی، نشان‌دهنده تلاش دولت و شهرداری برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی است.
به‌گفته شفیعی، حضور رنگ آبی فیروزه‌ای به‌عنوان یکی از رنگ‌های اصلی در معماری ایرانی-اسلامی و در بسیاری از بناهای قدیمی چهارمین دلیل انتخاب این رنگ برای تاکسی‌های برقی بود و آخرین دلیل نیز ایمنی تردد این تاکسی‌ها با توجه به حجم بالای حضور آنها در خیابان‌ها بوده که برای تصمیم‌گیری در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید