علیرضا زاکانی، شهردار تهران اقدامات شهرداری در گذشته و برنامههای آینده مدیریت شهری ششم تهران در حوزه حملونقل عمومی را تشریح کرد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران طی مصاحبهای در دی سال گذشته که به تازگی منتشر شده است، با اشاره به اقداماتی که در حوزه حملونقل شهری طی 3سال گذشته انجام شده، گفت: برای انتظامبخشی به شهر و ایجاد تحول در حوزه حملونقل شهری، نخستین اقدام مسیر کاهش تقاضای سفر است، ما برای این کار برنامهریزی کردهایم و بهطور مثال یکی از کارهایی که در این حوزه انجام دادهایم مناسبسازی شهر و توزیع مناسب امکانات است تا نیاز مردم به سفرهای درونشهری کاهش پیدا کند.
او با اشاره به اینکه در توزیع خدمات شهری با هویتبخشی و محور
قرار دادن خدمات، بازبینی جدی در حال انجام است، افزود: در تلاشیم با ایجاد زیرساختهای فناورانه در شهر، خدمات را به در منازل ببریم و تا پایینترین سطح در دسترس شهروندان قرار دهیم.
شهردار تهران، دومین خط تلاش مدیریت شهری ششم در بخش حملونقل را افزایش مطلوبیت حملونقل عمومی دانست و ادامه داد: نخستین کار در این راه توسعه زیرساختهاست. ما 254کیلومتر خط مترو با 144 ایستگاه تحویل گرفتیم که در حال حاضر این مقدار به 303کیلومتر مترو و 155ایستگاه رسیده است. زاکانی نکته دوم در این بخش را افزایش ناوگان دانست و افزود: اگر ناوگان مترو افزایش یابد این یک میلیون و 800هزار نفری که در حال حاضر جابهجا میشوند، میتوانند بهرهبرداری بهتری از خطوط هفتگانه مترو داشته باشند.
او با اشاره به کمبود اتوبوس شهری در ابتدای آغاز بهکار مدیریت شهری ششم، اضافه کرد: در بخش اتوبوس، 1860دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که 760دستگاه را نوسازی و تعدادی را هم بازسازی کردیم و در حال حاضر بالغ بر 3هزار اتوبوس داریم. ضمن اینکه قراردادهای خرید نیز منعقد شده است.
شهردار تهران در زمینه افزایش تعداد تاکسیهای شهری نیز گفت: تاکسیها عمدتا فرسوده هستند که شهرداری در این بخش مجوز واردات 25هزار تاکسی دریافت کرده و مجوز واردات 49هزار تاکسی هم توسط وزارت صمت به 9شرکت خصوصی داده شده که همه این تاکسیها برقی خواهند بود.
زاکانی، سومین ویژگی افزایش مطلوبیت حملونقل را بهرهگیری از الگوهای جدید عنوان کرد و گفت: برنامه شهرداری استفاده از الگوهای بالاتر مثل ترامواست که میتواند حملونقل سنگینتری داشته باشد. او با اشاره به اینکه استفاده از تراموا باید در شورایعالی ترافیک و شورای شهر تصویب شود تا ما کار را به اقتضای نفع شهر پیش ببریم، افزود: 4خط تراموا به ما پیشنهاد شده که 3خط آن اولویت دارد.
زاکانی همچنین به مزایای استفاده از تراموا اشاره کرد و گفت: این موضوع برای شهر چند آورده دارد که یکی انتقال مسافر در حجمی بیش از اتوبوسهای سریعالسیر است. دومین آورده این است که در درازمدت تراموا صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به بیآرتی دارد و آورده سوم این است که توسعه تراموا کم هزینهتر است؛ تراموا یکپنجم مترو خرج دارد و دو سوم مترو مسافر جابهجا میکند.
شهردار تهران، گام سوم مدیریت شهری در بخش حملونقل را برقیسازی عنوان کرد. زاکانی گفت: در این بخش کل ناوگان را به سمت برقیسازی میبریم که این موضوع، از یکسو مطلوبیت و در دسترس بودن حملونقل عمومی را تضمین میکند و از سوی دیگر هم در حوزه کاهش آلودگی هوا گام مؤثری خواهد بود. زاکانی وضع قواعد انتظامبخش در شهر و ارائه الگوی سفر ترکیبی را گامهای چهارم و پنجم مدیریت شهری در راستای توسعه حملونقل عمومی برشمرد و تأکید کرد: تهران باید به سمت شهری هوشمند و برقی پیش برود.
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد مطلب :
225470
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/P1o9W
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved