• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190398
+
-

پای پلنگ به خیابان‌های تهران رسید

آیا گونه‌های جانوری تهران به همین چند خانواده روباهی که در خیابان‌های ولنجک و محوطه نمایشگاه بین‌المللی یا در محوطه پاستور و پرندگانی که بیشترشان را گنجشک‌های لابه‌لای چنارهای تهران، کلاغ‌ها و گربه‌های خیابانی و البته گاهی موش‌هایی که در جوی‌های آب ولیعصر و برخی محلات تهران مشاهده می‌شوند، محدود شده است؟
خیر، تغییر زیستگاه‌های جانوری با توسعه شهرها یک امر اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل حیات‌وحش با به خطر افتادن امنیت زیستگاه به‌طور مداوم در جست‌وجوی پناهگاه امن‌تر و تغذیه ایمن برای بقاست. طی سال‌های گذشته گزارش‌های بسیاری در مورد ورود گونه گرگاس به شهرها و روستاهای ایران و حتی حمله این‌گونه برای خوردن و گزیدن کودکان و بزرگسالان منتشر شد. گونه گرگاس از امتزاج سگ‌های ولگرد و گرگ به‌وجود آمده و اگرچه ظاهری شبیه به سگ دارد، اما جثه‌ای بزرگ‌تر و ته مانده‌ای از گرگ در فیزیک این جانور وجود دارد و در میان جمعیت سگ‌ها پنهان می‌ماند، اما خوی گرگ صفتی این گونه موجب شده است که بیشترین حملات به جامعه انسانی را داشته باشد.
می‌دانید دلیل این اتفاق چیست؟ غذارسانی بی‌ضابطه ما آدم‌ها به سگ‌های ولگرد زیر عنوان دوستدار حیوانات موجب شده است جمعیت سگ‌ها در شهرهای ایران افزایش یابد و گرگاس‌ها نیز به شهرها وارد شوند تا امنیت کودکان، بزرگسالان و شهرنشینان به خطر بیفتد.
حالا اما اتفاق عجیب‌تری نیز رخ داده است. چون آنطور که فرهاد زندی، رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران به ایلنا گفته است علاوه بر افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و ورود گرگاس‌ها به شهرها ازجمله به تهران، پای گرگ و پلنگ نیز آرام‌آرام به پایتخت باز شده است.
شهر تهران بزرگ‌ترین کلانشهر کشور است و به‌گفته این مقام مسئول، جمعیت استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر بخش زیادی از جمعیت استان در اطراف شهر تهران که نزدیک به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست قرار دارند، ساکن شده‌اند و به نوعی برخی مناطق مسکونی تهران در حال تنیده شدن با زیستگاه‌های حیات‌وحش هستند. بر اثر همین اتفاق است که مناطق حفاظت‌شده برای حیات‌وحش در سطح استان تهران کوچک‌تر و آسیب‌پذیرتر شده‌اند.
رشد آسان‌خواری در میان حیات‌وحش و وجود پسماندهای رهاشده در اطراف تهران باعث شده برخی گونه‌های حیات‌وحش به‌خصوص گونه‌های وحشی برای تامین نیاز غذایی خود به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مشاهده گونه‌های حیات‌وحش در مناطق مسکونی تهران به‌خصوص در میان جوامع محلی اطراف پایتخت بیشتر شده است. البته حضور گونه‌های حیات وحش در محل زندگی انسان‌ها به‌صورت کلی خطری برای شهروندان ندارد، اما اگر مردم رفتارهای نادرستی را انجام دهند، حضور گونه‌های وحشی می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.
یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران خبر داده است که در آبان‌ماه سال گذشته ورود یک قلاده پلنگ به منطقه مسکونی سرخه‌حصار گزارش و ثبت شده است. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران احتمال تکرار ورود گونه‌های وحشی همچون پلنگ به مناطق مسکونی شهر تهران و جوامع محلی این استان در پاییز امسال را مردود ندانست و گفت: از شهروندان می‌خواهیم درصورت مشاهده حیوانات وحشی ضمن حفظ آرامش خود، با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس بگیرند و یگان حفاظت محیط‌زیست را در جریان بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید