• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154920
+
-

عذرخواهی دیرهنگام، توجیهات عجیب

سایت لو‌دهنده برگزیدگان جشنواره فیلم فجر با تأخیری ۲هفته‌ای بابت اقدام غیرحرفه‌ای‌اش عذرخواهی کرد

جشنواره
عذرخواهی دیرهنگام، توجیهات عجیب

مسعود پویا، روزنامه‌نگار

سایت سینما تیکت، بعد از گذشت حدود ۲هفته از اختتامیه جشنواره بابت لو دادن اسامی برگزیدگان از مردم، سینماگران و مدیران فرهنگی عذرخواهی کرد. احتمالا نخستین سؤالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که متن پوزش‌خواهانه این سایت چرا این قدر دیر منتشر شده است. قاعدتا این عذرخواهی باید در همان ساعات برگزاری اختتامیه صورت می‌گرفت، اما مدیران این سایت با این استدلال سست، ماجرا را توجیه کرده‌اند: «بعضی موقعیت‌ها و شرایط را به هیچ زبانی نمی‌توان توضیح داد، چه برسد به توجیه. حتما سکوت درست‌ترین پاسخ در این موقعیت‌های پیچیده نیست؛ ولی اگر گزینه دیگری نباشد، احتمالا بهترین انتخاب است تا به‌کمک گذر زمان پاسخ مناسب‌تری بیابیم.» 
خب، حالا ببینیم پاسخ مناسب‌تر گردانندگان این سایت بلیت‌فروشی چیست: «سینماتیکت» کاملا مسئولیت این اشتباه و سهل‌انگاری غیرعمدی و اپراتوری -انسانی را می‌پذیرد. هرچند که از ساعت۱۶ در توییتر بخش مهمی از این اطلاعات منتشر شده بود که البته از خطا و مسئولیت ما چیزی کم نمی‌کند.
قطعا جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور تحت فشار رسانه‌ای فراوانی قرار گرفته‌اند؛ ولی بعضی اوقات بیش از عرض پوزش، ابراز تأسف و اصلاح فرایندها برای عدم‌تکرار در آینده، کار دیگری نمی‌توان کرد.» دوستان سینما تیکت توضیح نداده‌اند که سهل‌انگاری اپراتوری - انسانی دقیقا یعنی چه و چطور می‌شود مهم‌ترین ضیافت سالانه سینمای ایران را بر هم زد و بعد همه ‌‌چیز را اینگونه توجیه کرد. آیا برای رسیدن به این نکته که اسامی به‌دلیل خطای اپراتوری - انسانی لو رفته نیاز به سکوتی ۱۳روزه بود؟ 
مسئله مهم‌تر این است که چطور اسامی برندگان جشنواره با این میزان دقت، پیش از برگزاری مراسم در اختیار این سایت قرار گرفته است. در بیانیه سینماتیکت به انتشار اسامی برخی از برگزیدگان جشنواره در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری اختتامیه اشاره شده است. اولا که توییتر منبع خبری چندان معتبری نیست و نکته دیگر آنچه در توییتر منتشر شده بود، فهرست کامل برندگان سیمرغ نبود. به هر حال مهم‌ترین سؤال این است که اسامی چگونه از دفتر جشنواره به این سایت رسیده است. توضیح مدیران این سایت بلیت فروشی به هیچ‌کدام از ابهامات به‌وجود آمده در این زمینه پاسخ نمی‌دهد؛ «از آنجا که بنا داریم بیانیه صریح و صمیمی داشته باشیم، حتما سؤال دیگر خوانندگان محترم آن است که چگونه این اطلاعات چند ساعت زودتر به‌دست تیم اجرایی سینماتیکت رسیده است؟ پاسخی که مکتوب و شفاهی به پلیس فتا و حراست سازمان سینمایی عرضه داشتیم این بوده؛ اگر برای چندین و چند سال، مرجع اول فروش بلیت سینمای کشور - با سهم ۹۰درصدی از بازار - باشید به‌دلیل حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ و خبرنگاران، خواسته و ناخواسته در یک شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار می‌گیرید. اطلاعاتی که بخشی از هنرمندان از جوایز خود و همکارانشان ساعت‌ها قبل از اختتامیه در اختیار داشتند؛ تا خبرنگاران و فعالان کنجکاوی که به ما - مثل هر سال - کمک کردند تا فهرست برندگان را با درصد دقت بسیار بالا برای انتشار پس از اختتامیه آماده کنیم. همانند همه پیج‌ها و سایت‌های معتبر، ایجاد فرصت کافی برای طراحی گرافیکی و تولید محتوا بلافاصله بعد از اعلام برندگان در فضای رسانه‌ای، عامل سهل‌انگاری و انتشار این فهرست، یک ساعت زودتر از موعد شد.» در این بند از بیانیه، چند ادعا مطرح شده است:
هنرمندان برگزیده چون اطلاع داشته‌اند برنده جایزه شده‌اند ماجرا را به اطلاع خبرنگاران کنجکاو (!) رسانده‌اند. پس منبع انتشار خبر خود برگزیدگان بوده‌اند. آن هم نه چند نفرشان بلکه همه برگزیدگان، چون سینماتیکت نه تنها به تمام اسامی برندگان سیمرغ در همه رشته‌ها که به نام برندگان دیپلم افتخار هم دسترسی داشته است. عجیب‌تر از این هم می‌شود ماجرا را توجیه کرد؟
هر سال اسامی برگزیدگان زودتر در اختیار پیج‌ها و سایت‌های معتبر قرار می‌گیرد تا فرصت کافی برای تولید محتوا و طراحی گرافیکی وجود داشته باشد.
این یکی دیگر شاهکار است. دوستان می‌گویند هر سال به اسامی برگزیدگان دسترسی داشته‌اند؛ یعنی منبعی در دفتر جشنواره وجود دارد که همیشه نام برندگان سیمرغ را در اختیار «پیج‌ها و سایت‌های معتبر» قرار می‌دهد. لابد فرق امسال با سال‌های گذشته را هم باید در همان خطای اپراتوری-انسانی جست‌وجو کرد و چون دوستان مرجع اول بلیت فروشی هستند و در شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار دارند، به هر حال از اخبار زودتر از دیگران مطلع می‌شوند. اگر شما قانع شدید ما هم شدیم.
در نهایت آنچه سینما‌تیکت در بیانیه‌اش منتشر کرده بیشتر از عذرخواهی و پوزش به عذر بدتر از گناه می‌ماند و ما همچنان منتظر توضیحی هستیم که وزارت ارشاد بارها وعده‌اش را داده است؛ کاری که از عهده متن سایت بلیت فروشی برنیامده است. پرسش هم ساده و رساست: چه کسانی با لو دادن اسامی برگزیدگان، مهمانی بزرگ سینمای ایران را بر هم زدند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید