• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201747
+
-

تقلای دیرهنگام

با سومین شکست تیم ملی بسکتبال در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان، سهمیه المپیک پاریس دردور‌ترین نقطه قرار گرفت

تقلای دیرهنگام

جواد نصرتی

تلاش‌های تیم ملی بسکتبال در آخرین بازی مرحله گروهی جام جهانی، به حرفه‌ای‌گری و برتری مطلق اسپانیا خورد و با سومین شکست متوالی در مرحله گروهی، امید کمرنگ ایران برای صعود به المپیک کمرنگ‌تر شد.
شاگردان هاکان دمیر در این بازی با نتیجه 85 بر 65 دربرابر مدافع عنوان قهرمانی شکست خوردند. از آسیا، یک نماینده از این رقابت‌ها به المپیک پاریس صعود می‌کند که با توجه به پیروزی ژاپن مقابل فنلاند در بازی‌های گروهی، ایران کار سختی برای صعود دارد و همین حالا هم پشت سر ژاپن است. ایران در ادامه بازی‌های خود در جدول بازنده‌ها، امروز با فرانسه و شنبه با لبنان بازی می‌کند اما کار چنان سخت است که حتی سرمربی تیم ملی هم بعد از شکست دربرابر اسپانیا اعتراف کرد که شاگردانش شانس چندانی برای صعود ندارند. ایران که در 2بازی قبلی خود عملکردی فاجعه‌بار در برابر برزیل و ساحل عاج داشت، در بازی با اسپانیا شروعی نسبتا درخشان داشت و 7امتیاز از حریف پرآوازه خود جلو افتاد اما حرفه‌ای‌گری این تیم و تغییرات هوشمندانه سرمربی‌اش، برتری ایران را گرفت و درنهایت این کوارتر با نتیجه 17 بر 15 به‌نفع اسپانیا به پایان رسید.
در کوارتر دوم هم دوباره ایران عملکردی قابل ستایش داشت و به‌خصوص با درخشش بازیکنان جوانش، همچنان فاصله را حفظ کرد. با این حال همچنان ضعف‌های چشمگیر ایران در 2بازی قبلی در این بازی هم قابل مشاهده بود؛ از دفاع غیرکارآمد تیمی که تقریبا در هر حمله به تیم رقیب شوت‌های بدون دفاع می‌داد، تا تصمیم‌گیری‌های عجیب سرمربی تیم که بدون توجه به درخشش مقطعی بازیکنان، آنها را تعویض می‌کرد و تیم را از ریتم می‌انداخت.
در این بازی اما ترن‌اوورهای اعصاب‌خردکن و مبتدیانه بازیکنان در 2بازی گذشته بسیار کمتر شده بود و درمجموع بازیکنان با اعتماد به نفس بالاتری بازی می‌کردند. یک دلیل آن، تجربه‌های 2بازی قبلی بود که کمی اعتماد به نفس بازیکنان را بالا برده بود. دلیل دیگر، نحوه مدیریت بازی توسط اسپانیا بود. این تیم کاملا بدون فشار بازی می‌کرد تا توان و انرژی بازیکنانش برای بازی‌های سخت مرحله حذفی حفظ شود و تنها وقتی فشار را زیاد می‌کرد که فاصله کم می‌شد. بازیکنان ایران در نیمه دوم به‌خاطر فشار بسیار زیادی که در نیمه اول وارد کرده بودند از نظر بدنی افت کردند و همین باعث شد تا فاصله، کم‌کم بیشتر شود. در انتهای کوارتر سوم، فاصله به 10امتیاز رسید و در پایان بازی این فاصله 20امتیازی شد.
امتیازآورترین بازیکن ایران در بازی با اسپانیا، محمد امینی بود که 19امتیاز کسب کرد. بازیکن آینده‌دار تیم ملی، از معدود بازیکنان ایران بود که در 2بازی قبلی هم با اعتماد به نفس بالا بازی کرده بود. بهنام یخچالی، گارد باتجربه ایران هم عملکرد خوبی داشت و با کسب 12امتیاز و ثبت 7اسیست (پاس منجر به گل)، اثر زیادی در این بازی داشت. مؤثرترین بازیکن ایران اما حامد حدادی، سرشناس‌ترین بازیکن تیم بود که با 7امتیاز، 5ریباند، 7اسیست، یک توپ‌ربایی و یک بلاک، بیشترین اثرگذاری را در بازی تیمی ایران داشت. حدادی مشخصا از 2بازی قبلی آماده‌تر بود و تنها بازیکن ایران زیر حلقه بود که توانایی مقابله و چیره شدن بر بازیکنان حریف را داشت.
دمیر، بعد از این بازی درباره عملکرد شاگردانش گفت: «ما خوب شروع کردیم اما در ادامه اشتباهاتی داشتیم. این بازی تجربه خوبی برای بازیکنان جوان ما بود و خوب جنگیدیم. به هر حال در برابر حریف بزرگی بازی کردیم.» او درباره شانس تیمش برای پیروزی برابر لبنان هم گفته است: «اگر بتوانیم اشتباهات کمتری داشته باشیم و با کیفیت بالاتری بازی کنیم می‌توانیم به نتیجه دلخواه برسیم. تجربه ما قطعا الان بیشتر شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید