• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145351
+
-

وزارت ورزش مورد غضب گوش‌شکسته‌ها

علیرضا دبیر در تازه‌ترین صحبت‌هایش از دولت و مجلس خواسته تا به مشکلات کشتی ورود کنند

وزارت ورزش مورد غضب گوش‌شکسته‌ها

حدود 2‌ماه از ریاست حمید سجادی در وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد ولی در همین مدت کوتاه، صدای اهالی کشتی درآمده است. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که بارها در جلسات خصوصی از بی‌تفاوتی وزارت ورزش نسبت به مسائل کشتی گلایه کرده بود، این‌بار در نشست خبری به صراحت گفت که با آمدن سجادی وضعیت کشتی هیچ تغییری نکرده و امیدوار است مجلس و دولت مشکل ورزش اول ایران را ریشه‌ای حل کنند.

  توقع کشتی از وزارت
طبق آماری که در ورزش ایران موجود است، در بیشتر بازی‌های المپیک‌ کشتی‌ بیش از 70درصد مدال‌های کاروان را به‌دست آورده است. برای نمونه در همین بازی‌های توکیو از 7مدال کاروان ایران، 4مدال را کشتی‌گیران به‌دست آوردند. در المپیک ریو هم 5مدال از 8مدال ایران را دوبنده‌پوشان کسب کردند. شاید برای همین است که آنها از وزارت ورزش و مسئولان توقع نگاه ویژه دارند. فدراسیون کشتی که هم کشتی آزاد و هم کشتی فرنگی را در زیرمجموعه‌اش دارد و تیم‌های پرتعدادی را به المپیک‌ها اعزام می‌کند، بیشتر از فدراسیون‌های دیگر مشکلات مالی دارد. مشکلات مالی این فدراسیون از زمان رشد قیمت ارز آغاز شده و تا همین امروز ادامه داشته است. بارها مسئولان فدراسیون اعلام کرده‌اند بودجه‌ای که وزارت و کمیته ملی المپیک به کشتی اختصاص می‌دهد، با شرایط ارزی، کفاف هزینه‌ سفرهای تیم ملی را نمی‌دهد. هر تیمی که‌ فدراسیون به مسابقات اعزام می‌کند، بین 8 تا 10میلیارد هزینه دارد.

  دبیر: عدالت در وزارت ورزش نیست
دبیر در نشست با خبرنگاران از اختلافات کهنه‌ای که بین وزارت ورزش و فدراسیون کشتی هست، پرده برداشت و از بودجه اندک فدراسیون و بی‌توجهی وزارت ورزش گلایه کرد. او گفت: «مشکل‌ ما هنوز حل نشده ‌و در جلسه آخر با وزیر ورزش ‌و جوانان هم گلایه کردم. باید به همه رشته‌ها توجه شود اما این عدالت نیست که هر‌کس یک‌جور بودجه بگیرد. ما برای اعزام به صربستان و نروژ 10میلیارد خرج کردیم اما به ما سه، چهار میلیارد دادند. به‌دنبال رعایت عدالت هستیم و این عدالت در وزارت ورزش نیست.»
مشکل دیگر دبیر مالیاتی است که باید بابت پاداش کشتی‌گیران پرداخت شود: «نزدیک به 8میلیارد تومان جایزه قهرمانان کشتی را به‌حساب فدراسیون ریختند که حدود 5/2میلیارد تومان مالیات دارد. مسئولیت پرداخت این مالیات را نه وزارت ورزش قبول می‌کند و نه کشتی‌گیر. این مالیات روی دوش فدراسیون می‌افتد. سؤال این است که چرا این پاداش را خود وزارت به‌حساب ورزشکاران نمی‌ریزد که مالیاتش را هم بدهد؟ از زمان حضور سجادی در وزارت ورزش هیچ اتفاقی نیفتاده و اقدامات عملی ندیده‌ایم. نتوانستیم وزارتخانه را توجیه کنیم. امیدواریم مجلس شورای اسلامی و دولت ورود کنند تا این مشکل ریشه‌ای حل شود.» کشتی در مسابقات جهانی نروژ توانست در رشته فرنگی و آزاد روی سکوی دوم و سوم دنیا قرار بگیرد که این افتخارآفرینی با تبریک مسئولان عالی‌رتبه کشوری همراه بود. باید دید با اختلافی که بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش رخ داده، با پادرمیانی چه‌کسی این مشکل حل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید