• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 4 آبان 1400
کد مطلب : 143803
+
-

واکنش ایران به برخوردهای سیاسی FATF

برخی اعضای مجمع و نمایندگان مجلس به قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی واکنش نشان دادند

بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که اعلام کرد ایران همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده‌، واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است.
آخرین این واکنش‌ها سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است که تأکید کرد: «بخشی از محدودیت‌های FATF منطقی است که ایران با پذیرش آنها مخالفتی ندارد، اما در مقابل ایران حاضر به پذیرفتن برخی از مواد این معاهده که موضوعات سیاسی را دنبال می‌کند نیست.»
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بیانیه اخیر FATF در مورد ایران گفت : «برخورد سیاسی FATF با ایران مشهود است و نباید سرنوشت توسعه کشور را به تحریم‌ها و حضور در آن پیوند بزنیم. این نهاد می‌تواند محدودیت‌هایی را در بحث مبادلات اقتصادی برای کشور ایجاد کند، اما نباید سرنوشت توسعه کشور را به تحریم‌ها و حضور در FATF پیوند بزنیم.»
به گزارش ایرنا، قادری بیانیه گروه ویژه اقدام مالیFATF درباره ایران را سیاسی خواند و گفت: ایران با تمام توان از حقوق خود دفاع می‌کند و برای پیشرفت کشور معطل حضور در FATF یا سازمان‌های بین‌المللی نمی‌ماند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برخورد سیاسی با مسئله FATF در محافل و مجامع بین‌المللی باعث شده تا این نهاد در قالب مسئله اقتصادی به اهرم و ابزاری برای سیاست‌بازان و سیاستمداران بین‌المللی تبدیل شود و آنها از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی گفت:دولت باید موضعش را درباره این بحث هر چه سریع‌تر روشن کند.
او همچنین در پاسخ به این سؤال که فضای مجمع هم‌اکنون به سمت بررسی یا عدم‌بررسی این لایحه است، گفت: این مسئله ربطی به فضای مجمع ندارد و مربوط به درخواست دولت و تصمیم رئیس و دبیر مجمع تشخیص است و طرح دوباره آن باید این مسیر را طی کند و دولت باید بخواهد تا دوباره لایحه FATF در مجمع مطرح شود.
به گزارش اعتمادآنلاین، صدر با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی تکلیف بررسی این لایحه و سرنوشت آن روشن نیست، افزود: پیش از این رهبری به درخواست دولت قبلی دستور دادند تا موضوع دوباره بررسی شود و قاعدتا باید در دستور کار قرار می‌گرفت اما هنوز چیزی روشن نیست.
پیش‌تر نیز غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت،  با بیان اینکه با قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF تغییر تازه‌ای در مراودات تجاری ایران رخ نمی‌دهد، در این‌باره اعلام کرد که FATF نه داغی دارد و نه درفشی.
 فقط در این حد اعلام می‌کند که کشورها غیرهمکار هستند و در این موضوع نتیجه را دولت‌ها و شرکت‌ها می‌گیرند.
 به گزارش ایرنا، مصباحی‌مقدم درباره قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF و وضعیت مراودات اقتصادی ایران تأکید کرد: با اقدام FATF در قرار دادن مجدد نام ایران در لیست سیاه این گروه، تغییر تازه‌ای در مراودات ما رخ نمی‌دهد. وی این موضوع را غیر از تحریم‌های آمریکا عنوان کرد و گفت: تحریم‌های آمریکا از نوع تحریم‌هایی است که اگر کسی رعایت نکند، نمی‌تواند با این کشور تجارت کند و اگر کسی تخلف کند، توسط این کشور تنبیه شده و جریمه خواهد شد درحالی‌که FATF چنین ترتیب اثرهایی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید