• سه شنبه 19 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 2 محرم 1446
  • 2024 Jul 09
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229171
+
-

بریکسی‌ها FATF را کنار می‌گذارند؟

رئیس‌کل بانک مرکزی از آمادگی ایران برای ایجاد نهاد مالی مشترک میان کشورهای عضو بریکس خبر داد

گزارش
بریکسی‌ها FATF را کنار می‌گذارند؟

فرزین رضایی- روزنامه‌نگار

ایران پیشنهادی را برای کنار گذاشتن تدریجی« FATF»  از مبادلات مالی بین کشورهای عضو گروه بریکس ارائه داده است. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های نهادهای منطقه‌ای و ارز‌های محلی برای دوری جستن از تحریم‌های ظالمانه و سلطه دلار بر مبادلات مالی بین‌المللی خواستار تشکیل نهادی مشابه «FATF» میان کشورهای عضو بریکس شد.به گزارش همشهری، این پیشنهاد در شرایطی ارائه شده که سؤال مهم اینجاست که آیا کشورهای عضو بریکس حاضر به کنار گذاشتن یا دست‌کم استفاده از ابزار جایگزین دیگر هستند یا نه؟ سازمان بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی و البته اعضای جدید شامل آرژانتین، ایران، مصر، عربستان، امارات و اتیوپی است. البته 16کشور الجزایر، اندونزی، بحرین، بلاروس، بنگلادش، بولیوی، تایلند، سنگال، فلسطین، قزاقستان، کوبا، کویت نیجریه، هندوراس، ونزوئلا و ویتنام متقاضی پیوستن به این نهاد بین‌المللی هستند.

حذف دلار از مبادلات تجاری
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر به روسیه برای توسعه مناسبات پولی و بانکی تهران و مسکو گفت: هم‌اکنون تمامی مقررات مرتبط با پولشویی، مطابق با قوانین بین‌المللی در ایران رعایت می‌شود و ایجاد نهادی مشابه FATF در میان کشورهای عضو بریکس فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های بانکی میان کشورهای عضو است. او با انتقاد از برخوردهای سیاسی نهاد بین‌المللی FATF با ایران و روسیه گفت: در حال حاضر با توجه به برگزاری اجلاس بریکس به ریاست روسیه، ایران آمادگی دارد تمامی توانمندی‌های خود را برای پیشبرد پیشنهادهای مشترک در زمینه توسعه فعالیت‌های بریکس و ایجاد یک نظام مالی جدید از سوی اعضای بریکس در اختیار روسیه قرار دهد. او در جریان این سفر گفت: باید در تعاملات 2 کشور و با کمک رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، دلار را از مبادلات تجاری حذف کنیم، از پول‌های محلی در پرداخت‌های بین 2 کشور استفاده کنیم و اگر بتوانیم در مبادلات بین روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از روبل، یوآن، درهم و ریال استفاده کنیم، یک مانع بزرگ در تجارت 2  کشور برداشته خواهد شد که  منجر به تقویت ارتباط این کشورها می‌شود و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی
2 کشور می‌توانند اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند. به ‌گفته فرزین، توسعه کانال‌های پرداخت جایگزین با هدف کاهش اتکا به دلار آمریکا و زیرساخت‌های مالی تحت سلطه غرب، انگیزه اصلی تلاش‌های صورت گرفته در BRICS بوده و میزان موفقیت این ابتکارات منوط به تمایل و علاقه‌مندی اعضای این نهاد به همکاری و غلبه بر کاستی‌هاست.  رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: باید تلاش شود تا از پیامدهای نامناسبی که ترتیباتی همچون FATF به اذعان کشورها بر آنها تحمیل شده، جلوگیری کرد.

تقابل 2قدرت اقتصاد دنیا
گروه بریکس در مقابل گروه 7کشور بزرگ صنعتی جهان در حال قدرت گرفتن بیشتر است؛ به‌گونه‌ای که سهم بریکسی‌ها از تولید ناخالص داخلی دنیا براساس شاخص قدرت برابری بریکس در طول ربع قرن گذشته در هر سال افزایش پیدا کرده است. براساس داده‌های استاتیستا، سهم گروه بریکس از 18.19درصد در سال 2000میلیادی به 32.14درصد در سال 2023رسیده؛ درحالی‌که سهم گروه 7کشور بزرگ صنعتی دنیا از 43.48درصد در سال 2000 به 29.92درصد در سال 2023کاهش پیدا کرده است. 7کشور صنعتی که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا می‌شود. شبکه خبری بلومبرگ در واکنش به تغییر معادله قدرت اقتصادی بین گروه 7 و بریکس می‌نویسد: جمعیت رو به گسترش نیروی کار و فضای کافی برای پیشرفت فناوری در میان کشورهای عضو بریکس پلاس، سهم این بلوک را تا سال ۲۰۴۰ به ۴۵ درصد در مقایسه با ۲۱ درصد برای اقتصادهای G7 افزایش می‌دهد. این شبکه همچنین می‌‌‌افزاید: در واقع بریکس پلاس و گروه ۷ بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۴۰ در اندازه‌های نسبی جای خود را عوض خواهند کرد. این نشریه همچنین اشاره کرد که گروه اقتصادی بریکس پلاس شامل برخی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، یعنی عربستان سعودی، روسیه، امارات و ایران و همچنین برخی از بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول یعنی چین و هند خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید