• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218960
+
-

حکمرانی ریال با سوئیفت و FATF وطنی

رئیس‌کل بانک مرکزی از تغییر نظام مالی ایران به سمت شرق خبر داد

گزارش
حکمرانی ریال با سوئیفت و FATF وطنی

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

رئیس‌کل بانک مرکزی یک روز پس از حضور در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران با حضور در همایش دیگری با عنوان حکمرانی ارزی، ثبات و رونق اقتصادی از تقویت حکمرانی ریال خبر داد و گفت: کسی اجازه ندارد برای مبادلات کشور از ارز دیگری جز ریال استفاده کند و به‌دلیل تحریم‌ها به جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم. چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم؟ به گزارش همشهری، محمدرضا فرزین، با بیان اینکه بانک مرکزی دنبال تقویت ریال است، تأکید کرد: کشور ما یک کشور باز از نظر شاخص‌های اقتصادی است چراکه سهم حجم صادرات و واردات‌مان در تولید ناخالص داخلی و مراودات مالی ما با دنیای خارج بالاست و از آنجا که یک کشور باز هستیم دائما تحت‌تأثیر نرخ ارز بر اقتصاد کشور قرار می‌گیریم.

نظام مالی ما غربی است، نه شرقی
عالی‌ترین مقام بانک مرکزی همچنین از تغییر نقشه تجاری ایران و عدم‌تغییر نظام مالی کشور رونمایی و خاطرنشان کرد: قبل از تحریم، فعالیت‌های تجاری خود را بدون مشکل انجام می‌دادیم و به جای مراودات مالی، مراودات تجاری بالایی با سایر کشورها داشتیم و تراز ما مثبت بود اما تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری ما تغییر کند و نظام تجاری ما از غرب به شرق رفت و نتیجه اینکه نقل و انتقال ارزی ما هم به‌دلیل تحریم‌ها از نظام بانکی خارج و برنامه‌ریزی برای آن سخت‌تر شده اما نظام مالی ما همچنان در غرب است. او با بیان اینکه انتقال نظام رسمی مالی از غرب به شرق دشوار است با اشاره به وضعیت دشوار شدن مسیر تجارت ایران با تحریم‌ها اظهار کرد: ما با غرب مراودات سیاسی هم نداریم اما نیروهای مالی ما در آنجا حضور دارند و چشم‌انداز ما نشان نمی‌دهد که در آینده تجارت خود را با غرب افزایش دهیم یا مراودات مالی خارج از تجارت داشته باشیم، هرچند کشورهای شرقی ازجمله چین و هند تجارت خود را گسترش دادند و ما می‌توانیم با این کشورها تجارت کنیم. فرزین با بیان اینکه بخش عمده تجارت با کشورهای همسایه است، افزود: ما هم با توجه به تأکید دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه، باید روابط مالی و تجاری خود را با کشورهای همسایه حوزه شرق بیشتر کنیم. این یکی از لازمه‌های تقویت حکمرانی ارزی ماست.

از بین بردن کانال‌های نرخ‌ساز
سکاندار بانک مرکزی بار دیگر از نرخ‌سازی کانال‌های تلگرامی انتقاد و تأکید کرد: امیدوارم کاری کنیم. تا کانال‌هایی‌که دائما نرخ‌سازی می‌کنند و هرچه می‌گذرد هم این کانال‌ها بیشتر می‌شود، از بین برود در بانک مرکزی مرجعیت ارز باشد و از زمان راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز هدف این بوده که تابلوهای آن مرجع باشد و تجار ما براساس نرخ‌های مرکز مبادله، معاملات خود را انجام دهند، هرچند هنوز با این هدف فاصله داریم.

جریان‌سازی برای تضعیف ریال
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به حکمرانی ریال گفت: جریانی در کشور شکل گرفته که دائما حکمرانی ریال را تضعیف می‌کند. ارزهای کشورها هم جانشین زیادی پیدا کردند که می‌تواند تهدید کند. او افزود: برای مثال رمزارزها می‌توانند جایگزین پول ملی یک کشور باشند و این یک تهدید است و این موضوع باعث می‌شود که مبادله با ریال پرهزینه باشد و ریال ما آسیب می‌بیند. ما نباید از حکمرانی ریال غافل باشیم پول ما ریال است و اگر ریال تضعیف شود، اقتصاد ما تضعیف می‌شود و کل نظام مالی ما آسیب می‌بیند، به همین دلیل حکمرانی ریال بسیار با اهمیت است.

ما مرزبان ریال هستیم
فرزین با بیان اینکه ما با برخی کشورها می‌توانیم با ریال مبادله کنیم، افزود: باید ریال را تقویت کنیم و ما مرزبان ریال هستیم نه دلار. ریال امروز جایگزین پیدا کرده است؛ اینکه صنفی برای مبادلات از طلا، دلار و رمزارز استفاده کند، درست نیست. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه کسی اجازه ندارد برای مبادلات کشور از ارز دیگری جز ریال استفاده کند اذعان کرد: صحبت‌کردن از ارز باعث تضعیف ریال شده اما اگر ریال حاکم باشد می‌توانیم مالیات بگیریم، احکام توسعه‌ای را دنبال کنیم و در دنیا سطح تجارتمان را توسعه دهیم؛ بنابراین باید ریال را تقویت کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید