• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137748
+
-

پرسش اعضای شورای شهر تهران از شهردار منتخب

پس از تشریح برنامه‌های مدیریت شهری توسط علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران، رئیس شورای شهر تهران از اعضا خواست تا نظرات، درخواست‌هاوپرسش‌های خود را مطرح کنند


توجه به توانمندی بانوان
نرگس معدنی‌پور: شهرداری تهران یک نهاد تخصصی است و در حوزه مدیریت، پرسنل شهرداری تجارب بالایی دارند که توصیه می‌شود از این ظرفیت استفاده شود. شورای ششم با مطرح‌کردن بانوی توانمندی چون معصومه آباد  به عنوان کاندیدای شهرداری نشان داد که به ظرفیت بانوان حتی در قامت شهردار تهران توجه دارد. بنابراین تقاضا دارم با رویکرد شایسته‌سالاری به توانمندی بانوان توجه شود.

کاهش آسیب‌های اجتماعی
 سوده نجفی: کلانشهر تهران با توجه به جمعیتی که دارد، مملو از آسیب‌های اجتماعی است؛ چراکه تا‌کنون هر طرح و برنامه‌ای اجرا شده، سلبی بوده و عاری از هرگونه طرح‌های حمایتی و ایجابی بوده است.

کاهش فاصله شمال و جنوب
مهدی اقراریان: یکی از مباحثی که در برنامه‌های شهردار تهران هم مطرح شد، کاهش فاصله شمال - جنوب است. متأسفانه شاهد هستیم پسماند و فاضلاب از مناطق شمالی به سمت مناطق جنوبی هدایت می‌شود و درخواست من این است که توجه ویژه‌ای به کاهش این فاصله شود. همچنین بانک‌ها در یک سود مرکب هر روز بدهی‌های شهرداری را افزایش می‌دهند و لازم است این موضوع در یک تهاتر سالم و شفاف مورد بررسی قرار گیرد.

موضع شهردار درخصوص بدنه شهرداری 
ناصر امانی: نیروهای انقلاب به جوانان اعتماد دارند و شما نشان دادید ضد‌فساد و ضد‌رانت هستید. البته این کافی نیست، مهم کار اجرایی است که بعد از انتخاب در شهر تهران خواهید داشت. خودتان را برای یک میدان بزرگ پاسخگویی آماده کنید و یک اطمینان خاطر هم به بدنه شهرداری بدهید تا این نگرانی هم مرتفع شود.

تحقق بودجه 1400
حبیب کاشانی: بودجه99 با بودجه1400 حدود 80درصد اختلاف دارد و 62هزار میلیارد تومان پیش‌‌بینی شده‌ که تا امروز تقریبا 55هزار میلیارد محقق نشده است و فکر می‌کنم با توجه به اینکه ما در ابتدای 6ماهه سال هستیم، شما باید در این زمینه فکر ویژه‌ای داشته باشید تا کسری بودجه و درآمدهایی که برای شهرداری متصور است، تامین شود.

برخورد با فساد
جعفر بندی شربیانی: شما برند و مشخصه‌تان مبارزه با فساد است؛ مسئله‌ای که مردم در موضوع شهر و شهرداری با آن مواجهند و خواستار برخورد با فساد هستند. روش شما برای تحقق این مطالبه چیست؟

انتخاب افراد شایسته از درون مدیریت شهری
سیدجعفر تشکری‌هاشمی: همیشه شنیده‌ایم که انتخاب و انتصاب باید براساس شایسته‌سالاری صورت گیرد اما باید توجه داشت که در این مورد می‌توان به نیروهای داخلی شهرداری اعتماد و از آنها استفاده کرد. بنابراین درخواست دارم ضمن توجه به جوانگرایی و تعهد و مسئولیت‌پذیری و توجه به کارکنان داخلی، نگاه عمیقی در به‌کارگیری افراد داشته باشید. 


پاسخ شهردارمنتخب تهران به پرسش اعضای پارلمان شهری
پس از مطرح‌شدن نظرات و سؤالات اعضای شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی پشت تریبون رفت و اینطور پاسخ داد:
  بی‎عدالتی در شهر کاملا مشهود است لذا ما باید مسیری را اتخاذ کنیم که شهر از یک پیشرفت متوازن برخوردار باشد و برای این کار لازم است تصویری روشن در ابعاد مختلف به‌صورت مشخص و مطلوب داشته باشیم که متأسفانه نداریم. به هر حال، می‌توان امکانات و شرایط شهر را با تعریف پروژه‌های مختلف برای 352محله فراهم و فاصله‌های شمال و جنوب را کم کرد.
  وقتی سند کلی برای شهر استخراج شود، نخبگان محلی را بر مدار مشکلات محلی در قرارگاه‎هایی که سرای محلات باشند، فعال می‌کنیم تا برای محلات ماموریت‎های خاص و عام تعریف کنند.
  اولویت اول، استفاده از  ظرفیت‎های داخل خود شهرداری است و برای انتصابات هم به کانون ارزیابی نیاز داریم تا بدانیم چه‌کسی بیشترین کارایی را برای چه جایگاهی دارد و در این کانون ویژگی‌هایی چون سلامت و تعهد، تخصص و تجربه را مدنظر خواهیم داشت.
  باید با کار و کوشش و تلاش و ایجاد تسهیلات دقیق، شهر را فعال کنیم. اگر شهر فعال باشد، به یک کانون تولید تبدیل شده و هزینه خود را تامین می‌کند. حقیقت آن است که شهر با هزینه گرانی اداره می‎شود و انضباط مالی دقیق و شفاف‌سازی‌ می‎تواند هزینه‎های شهر را کاهش دهند.
  بخشی از حمل‌ونقل عمومی درحال حاضر وجود دارد و بخشی هم باید افزوده شود. اگر آنچه وجود دارد را بهینه مدیریت کنیم، بخش بزرگی از مشکلات حمل‌ونقل حل خواهد شد. اما نباید به داشته‌های خود بسنده کنیم و باید مسیر توسعه را ادامه دهیم.
  برای استفاده از ظرفیت بانوان باید به یک نقطه منطقی برسیم که در عین حفظ کانون خانواده، مسئولیت‌های اجتماعی هم بپذیرند.
  طبق پیمایش‎ها، یکی از دغدغه‎های مردم، مواجهه با فساد در موضوع شهرداری است. یکی از روش‎های مقابله با فساد، هوشمندسازی و شفافیت و آگاه‌سازی‌ مردم از حق و حقوق‌شان است.
  مجموعه رسانه‌ای شهرداری یا در واقع مؤسسه همشهری با ابعاد مختلف؛ دریایی از امکانات و شرایط دارد که باید در خدمت خواستگاه مردم قرار گیرد و بتواند جنبه تعلیم و تربیت، صدای مردم‌بودن، اطلاع‌رسانی و جنبه‌های مختلف را ایجاد کند. قطعا این ظرفیت باید اصلاح شود و دستانی که بنا‌ست از آن سوءاستفاده کنند، برای امیال شخصی یا قبیلگی، از این ظرفیت پرهیز داشته باشند و حتما مانع این کار می‌شویم.
  در نخستین فرصت باید قرارگاه آسیب‎های اجتماعی در شهرداری ایجاد و از نزدیک‎ترین آسیب‎ها باید شروع کنیم. در تهران 21هزار معتاد متجاهر داریم. وجود یک معتاد متجاهر برای تهران ننگ است و این آمار ننگ در ننگ است. شهرداری باید با کمک و همکاری سایر دستگاه‎ها این کار را انجام دهد که ظرف 6‌ماه می‎توان بخشی از این امر را پیگیری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید