9
دو شنبه 9 مهر 1397
شماره 7492
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

برسد به‌دست مادر- پدربزرگ‌ها

چطور با برنامه‌ریزی برای اوقات خود می‌توانیم دوران بهتری در سالمندی داشته باشیم
ما کاملا با بهانه‌ها آشناییم؛ پس به ما نگویید از شما سنی گذشته و دیگر آن توان سابق را ندارید. پیاده‌‌روی کنید؛ از پارک به خانه و از خانه تا هر کجا که پای رفتنش هست. بعد آهسته‌تر از آنچه رفته‌اید، بازگردید.
ویژه
اشتون اپل‌وایت- ‌نویسنده و فعال اجتماعی نیویورکی 66ساله- با بالاتررفتن سنش و با یاد‌آوری افسردگی منجر به‌خودکشی مادرش، دچار ترس شدید از سالخوردگی شد اما این ترس تنها تا زمانی ادامه پیدا کرد که او نگاهی دقیق‌تر به معنی واقعی سالخوردگی انداخت
افزایش جمعیت سالمندان و افزایش طول عمر انسان‌ها، نشان‌دهنده موفقیت کشورها در عرصه‌های بهداشت، درمان و اقتصاد است اما این امر سیاستگذاران را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند
فرصت‌های شغلی- وقت آن رسیده که موقعیت‌تان را از روی مبل جلوی تلویزیون به صندلی جلوی کامپیوتر تغییر دهید و تا فرصت دارید برای شرکت در آزمون استخدام بخش خصوصی ثبت‌نام کنید.
شاهرخ، پیرمرد 75ساله‌ای است که طبق عادت 20ساله‌اش امروز عصر نیز به پارک ملت آمده تا با رفیقش که خود را آقای احمدی معرفی می‌کند، وقت بگذراند.
عزتی می‌گوید: «ما تاکنون 4جشنواره و بیش از 40نمایشگاه گروهی با حضور هنرمندان خودآموخته برگزار کرده‌ایم که بازخورد خوبی میان مردم داشته است. قرار است 20 آبان تا 12آذر امسال نیز پنجمین جشنواره در موزه ملی ایران با حضور 40سالمند.
صبح روز 11مرداد‌ماه سال گذشته یک راننده اتوبوس‌ شرکت واحد وقتی اتوبوسش را کنار زمین خالی خیابان شیخ بهایی پارک کرد چیزهایی دید که تا آن روز در زندگی‌اش ندیده بود. او وقتی جلوتر رفت در همان زمین خالی با دو سر روبه‌رو شد.
پلاک: چقدر سالمند داریم، چقدر سالمند خواهیم داشت و این خطر است یا فرصت؟

روزگار سپری‌شده مردم سالخورده

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور آمار و نظرات جالبی درباره این گروه دارد
آقای دکتر! سالمند به چه‌کسی گفته می‌شود؟ طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بالای 60سال را باید سالمند بدانیم. مبنای سیاستگذاری‌‌های ما هم همین تعریف است.
بانوی82 ساله ،قهرمان ماراتن

بانوی82 ساله ،قهرمان ماراتن

سرزنده است و پرتحرک. در حال جمع کردن کیف ورزشی‌اش است تا عازم باشگاه شود. یک‌جا نمی‌نشیند و تمام فکر و ذکرش شده ورزش.
مراقب باش زمین نخوری
گفت‌وگو با متخصص طب سالمندی درباره مهم‌‌ترین تهدیدکننده‌های سلامت افراد مسن
دوران سالمندی مقطعی از زندگی است که در آن قوای بدن کاهش یافته و عوارض جسمی و ذهنی با سرعت بیشتری پدیدار می‌شود.

در آستانه درک محدودیت‌ها

درنگ
در ابتدا شاید بد نباشد دوران سالمندی را نیز تقسیم‌بندی کنیم.

عروسک های بی‌بی حاضر

درنگ
امروز 9مهر بی‌بی حاضر، خالق 2هزار عروسک دست‌ساز، وارد 93سالگی می‌شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اینکه چه غذایی برای سالمندان مفید یا مضر است، ‌سؤالی است که با توجه به شرایط جسمانی هر سالمند باید به آن پاسخ داد اما می‌توان خطوط قرمز و راه‌های بهتر غذا خوردن سالمندان را مشخص کرد.
کلینت ایستوود چند سالش است؟ اسکورسیزی متولد چه سالی است؟ هانکه بزرگ‌تر است یا جمشید مشایخی؟ کیمیایی و مهرجویی در کدام دهه به دنیا آمده‌اند؟ مریل استریپ چندتا اسکار دیگر بگیرد بی‌خیال می‌شود؟ همه این سؤال‌ها و هزاران سؤال دیگر نشان می‌دهد.
اما این همه ماجرا نیست. اگر کمی بیشتر به این دنیای بی‌انتهای مجازی دل داده باشند، یاد گرفته‌اند برای رتق و فتق کارهایشان از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، عکس‌هایی که می‌پسندند را ذخیره کنند، از نوه‌هایشان عکس بگیرند.