24
شنبه 22 آذر 1399
شماره 8108
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نشکسته

براهنی از میراث ساختارشکنان ایرانی بهره‌داشت
نثر
ساختارشکنی، پروژه ویژه رضا براهنی بود که با کوله‎‌‎باری از شاعری، رمان و داستان‎‌‎نویسی، سفرنامه‎‌‎نویسی، نقد ادبی و متون آموزشی از دهه قبل به دهه60آمد و در این دهه و دهه بعد نامی بود و نشانی.
ویژه
زمانی که انتشارات «روزبهان» در سال1365کتاب «ابوالمشاغل» نادر ابراهیمی را به چاپ رساند، حدود 9سال از پایه‎‌‎گذاری‌اش به‎‌‎دست سیدجلال فهیم هاشمی می‎‌‎گذشت.
12 اسفند‎‌‎ماه سال1365 است که قانون مربوط به وظایف و سازوکار وزارت‎‌‎ فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‎‌‎رسد تا این نهاد به شکل کنونی رسماً تشکیل شود.
سینما
در نیمه دهه60، سینمای ایران در سالی که به لحاظ اقتصادی سخت‎‌‎تر شده و در اوج جنگ تحمیلی و عملیات‎‌‎های مهم کربلای چهار و کربلای پنج، کاری به تصویر روز جامعه ندارد و راه خودش را می‎‌‎رود.
زندگی معلمی روستایی به نام سلمان هراتی در مقام شاعری حرفه‎‌‎ای در مجموع نزدیک به 5سال است، اما آنچه او در همین 5 سال به‎‌‎دست داده آن‎‌‎قدر هست که سبب ماندگاری او در شعر امروز می‎‌‎شود و او را به یکی از مهم‎‌‎ترین شاعران ادبیات انقلاب اسلامی تبدیل می‎‌‎کند.
پس از فراز‌و‌نشیب‎‌‎های سال‎‌‎های اولیه پس از انقلاب در زمینه حدود استفاده از موسیقی، به‎‌‎نحوی معیارهای نسبی تعریف موسیقی «غیر غنائی» و «مجاز» نیز مشخص شد؛ اما هم‎‌‎اینک و در مرور تاریخی آن دوران می‎‌‎توان به نشانه‎‌‎های عبور ازخطوط قرمز محدوده بسته و کم‌جاذبه موسیقی از جانب برخی از نهادهای رسمی عرصه فرهنگ - به‎‌‎ویژه «صدا‌و‌سیما» - دست یافت.

داستان‎‌‎های خاموش

روایت‎‌‎هایی که به فراموشی سپرده می‎‌‎شوند
مطبوعات
حسین شهیدی در کتاب «روزنامه‌نگاری در ایران؛ از رسالت تا حرفه» می‎‌‎نویسد: «در نیمه دهه1360، مفهوم نشریه تخصصی آنچنان در ایران جاافتاده بود که در مورد دو نشریه ادبی «دنیای سخن» و «آدینه» نیز به‎‌‎کار می‎‌‎رفت».
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
آگهی
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر فجر مانند هر سال از 12 تا 22بهمن برگزار می‎شود.