برای از تشنگی نمردن
پابرجایی خطوط قرمز
حسین عصاران
پس از فرازونشیبهای سالهای اولیه پس از انقلاب در زمینه حدود استفاده از موسیقی، بهنحوی معیارهای نسبی تعریف موسیقی «غیر غنائی» و «مجاز» نیز مشخص شد؛ اما هماینک و در مرور تاریخی آن دوران میتوان به نشانههای عبور ازخطوط قرمز محدوده بسته و کمجاذبه موسیقی از جانب برخی از نهادهای رسمی عرصه فرهنگ - بهویژه «صداوسیما» - دست یافت. همچنان که پس از 3دهه باور این نکته سخت مینماید که در سال1365 ساخت موسیقی گوشآشنای تیتراژ برنامه رادیویی «خانه و خانواده» توسط ناصر چشمآذر یک چهارچوبشکنی اداری برای تهیهکننده آن برنامه قلمداد شده است. هر چند که بنا به استقبال صورتگرفته از این کار، این روند در زمستان1366 و با دعوت مدیران رادیو از این آهنگساز ادامه یافت، اما کمتر از 3ماه بعد و پس ازساخت چند قطعه موسیقایی بیکلام، پرونده تداوم آن بهدلیل همان ضوابط محدود بسته شد.
اما شاید مهمترین نمونه از این دست اتفاقات، مربوط به سال1367 و پخش تلویزیونی اجراهای ارکستر «صداوسیما» در تالار «وحدت» باشد که تصاویر خاطرهانگیز اجرای ارکسترال قطعات «سازش هرگز»، «آب زنید راه را» و«ای ساربان آهسته ران»به رهبری نادر مرتضیپور و خوانندگی مهرداد کاظمی و سیامک علیقلی یادواره همان رویکرد تازه است؛ اما این رویکرد تازه نیز خیلی زود و به واسطه مخالفت با نمایش ساز از جانب مدیران فرهنگی ممنوع اعلام شد. اما هرآنچه بود، نشانهها و تمایلات عبور از چهارچوب تنگ وضع شده در حال بروز بود.