• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118455
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpxkr
+
-

سال بایکوت

در سال اکران «اتوبوس»، «مادیان»، «تنوره دیو»، «جاده‌‎‌‎های سرد» و «خط پایان» فیلم حادثه‎‌‎ای ایدئولوژیک حوزه هنری بیشترین توجه عمومی را به‎‌‎خود جلب می‎‌‎کند

سینما
سال بایکوت


سعید مروتی 

در نیمه دهه60، سینمای ایران در سالی که به لحاظ اقتصادی سخت‎‌‎تر شده و در اوج جنگ تحمیلی و عملیات‎‌‎های مهم کربلای چهار و کربلای پنج، کاری به تصویر روز جامعه ندارد و راه خودش را می‎‌‎رود. میان فیلم‎‌‎های اکران 65 به ندرت می‎‌‎شود فیلمی یافت که فضای اجتماعی روز در آن به تصویر کشیده شده باشد. سینمایی که با حمایت دولت سرپاست و مهم‎‌‎ترین رقیبش فیلم خارجی، قدرت سابق را ندارد. هرچند نمایش فیلم «انتقام» (سرجیو نیکلائسکو) نشان می‎‌‎دهد فیلم خارجی همچنان می‌تواند رقیب قدری باشد؛ فیلمی که به‎‌‎عنوان دنباله «کمیسر متهم می‌کند» (که پخش‌اش از تلویزیون حادثه‎‌‎ای در سیمای کم‌رمق آن سال‎‌‎ها محسوب می‎‌‎شد) تماشاگران پرتعداد یافت. بعد از موفقیت«گل‎‌‎های داوودی»(رسول صدرعاملی) با چراغ سبز مدیران سینمایی، ملودرام‎‌‎سازی‎‌‎ به‎‌‎عنوان حیطه‎‌‎ای بی‎‌‎دردسر و پردرآمد در دستور کار فیلمسازان قرارگرفت. «پدربزرگ»(مجید قاری‌زاده) و «گمشده»(مهدی صباغ‌زاده) دو ملودرام پرفروش و مهم این سال، منعکس‎‌‎کننده ذات محافظه‌کار سینمای این سال‎‌‎ها هستند که تصویر خانواده مطلوب دهه‌شصتی را با شعارهای اخلاقی و ایدئولوژی غالب این دوره نمایان می‎‌‎کنند. جمشید مشایخی پرکارترین بازیگر سینمای ایران در این سال از ملودرامی به ملودرامی دیگر، به نماد و نشانه سینمای پاستوریزه دهه60 بدل می‎‌‎شود؛ سینمایی که با حمایت دولت سرپاست و بخش‌خصوصی‎‌‎اش با تعاونی‎‌‎های فیلمسازی در حال جان‌گرفتن است. برخلاف اکران64، پرفروش‎‌‎ترین فیلم سال نه از دل بخش‌خصوصی که از میان نهاد حوزه هنری بیرون‌می‎‌‎آید.«بایکوت»(محسن مخملباف) برای سازنده‎‌‎اش حکم طی کردن یک شبه راهی صد ساله را داشت. فیلم حادثه‌پردازی که مفاهیم ایدئولوژیک را با زبانی که برای سینماروهای سال65 در قالبی جذاب مطرح می‎‌‎کرد و نقد مارکسیسم را با نمادها و نشانه‎‌‎هایی همراه می‎‌‎ساخت که برای تماشاگر قابل‌فهم بود. بعد از فیلم‎‌‎های آماتوری چون «استعاذه» و «دو چشم بی‎‌‎سو»، بایکوت با فیلمبرداری فرج حیدری (در سکانس‎‌‎های تعقیب و گریز) و تدوین و انتخاب موزیک روبیک منصوری، جلوه‎‌‎ای از هنرنمایی تکنیکی را به نمایش می‎‌‎گذارد و اغتشاش و آشفتگی ساختاری اثر را پشت ریتم تند و تسلسل حوادث و رخدادها پنهان می‎‌‎سازد. ظهور مسعود جعفری‌جوزانی با «جاده‌های سرد»، کیانوش عیاری با «تنوره دیو» و علی ژکان با «مادیان» در اکران 65 حکایت از اعلام حضور نسل تازه‎‌‎ای دارد که محصول سینمای پس از انقلاب هستند. در این میان «مادیان» فیلم محبوب منتقدان است که به اثر و صاحب اثر ارج و قرب بسیار می‎‌‎گذارند. نخستین فیلم اکران‌شده سوسن تسلیمی در بعد از انقلاب که با خود تصویر متفاوت زن ایرانی هم می‎‌‎آورد. در سالی که جنگ بزنگاه‎‌‎های حساسی را پشت سر می‎‌‎گذارد، فیلم تجارتی «پلاک»(ابراهیم قاضی‌زاده) با حسین گیل که یک‌تنه دمار از روزگار عراقی‎‌‎ها درمی‎‌‎آورد، گرچه نمونه مطلوبی برای مدیران نیست ولی گیشه سینماهای شهرستان‎‌‎ها را در اکران‎‌‎های متعدد پررونق می‎‌‎سازد. فیلم جنگی مطلوب «پرواز در شب»(رسول ملاقلی‌پور) است که در بهمن 65 و در پنجمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم را در حضور «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی) و «اجاره‌نشین‌ها»(داریوش مهرجویی) و «خانه دوست کجاست؟»(عباس کیارستمی) می‎‌‎گیرد. بازگشت فیلمسازان قدیمی (کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و کیارستمی) که همگی در سال65 فیلم می‎‌‎سازند از تغییر سیاست مدیرانی حکایت دارد که در کنار کشف و حمایت از فیلمسازان نوپا، پروژه حذف موج نویی‎‌‎ها را کنار گذاشته‎‌‎اند. یکی از معدود فیلم‎‌‎های طنز‌آمیز اکران65 هم محصول فیلمسازی قدیمی است؛ «کفش‎‌‎های میرزا نوروز»(محمد متوسلانی) در فضای فانتزی-تاریخی‎‌‎اش، پیام اخلاقی را با طنزی همراه می‎‌‎سازد که در فیلم‎‌‎های این سال لحن متمایزی دارد. «اتوبوس» (یدالله صمدی) هم نمونه محصول سینمای شهرستان‎‌‎هاست که با حمایت نهادهای دولتی قرار است فصلی تازه رقم بزند. در سالی که فیلم‎‌‎ها به اندازه اکران64 با اقبال عمومی مواجه نمی‎‌‎شوند، فیلم‎‌‎هایی از جنس «خط پایان» (محمدعلی طالبی) راه‎‌‎حل‎‌‎هایی از بخش‌خصوصی تازه شکل گرفته در عرصه‎‌‎های نه چندان پیموده‌شده(درام ورزشی) را به نمایش می‎‌‎گذارد که دوچرخه سواری خلیل سمندر (ایرج طهماسب) در آن با گزارش عطا‎‌‎الله بهمنش، گزارشگر ممنوع‌الکار رادیو و تلویزیون در آن سال‎‌‎ها، حلاوت و شیرینی می‎‌‎یابد. در انتهای این سال ایده حمایت از تولید خوب داخلی، به نظام درجه‌بندی فیلم‎‌‎ها می‎‌‎انجامد. حالا چرخ تولید به گردش درآمده و سینمای پس از انقلاب دوران گیجی و بلاتکلیفی‎‌‎اش را پشت سر گذاشته و نوبت به دولت رسیده تا تصدی‌گری‎‌‎اش را افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید