• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59966
+
-

قرار نبود اینقدر خوب باشیم!

قرار نبود اینقدر خوب باشیم!

لیلی خرسند| نتایجی که تیم ملی والیبال ایران در 3هفته ابتدایی لیگ ملت‌ها گرفته، چیزی نیست که همه پیش‌بینی می‌کردند. تغییرات مدیریتی فدراسیون والیبال و بلبشویی که در رفت‌وآمدهای چند‌ماه گذشته به‌پا بود وخبرهایی که از آشفتگی و یکپارچه نبودن تیم می‌رسید، این تصور را ایجاد کرده بود که امسال ایران در لیگ ملت‌های والیبال ضعیف‌ترین بازی‌ها را به نمایش بگذارد و ضعیف‌ترین نتایج را بگیرد. اما 7پیروزی از 8بازی(قبل از بازی دیروز با روسیه) اتفاقی تاریخی در والیبال ایران است. به‌جز مسابقاتی که در سطح آسیا برگزار می‌شود، سابقه نداشته در تورنمنت‌های بین‌المللی، تیم ملی ایران شروعی این اندازه مقتدرانه داشته باشد.
اما چگونه تیمی که کمتر کسی به آن امید داشت، در این حد خوب بازی می‌کند و خوب نتیجه می‌گیرد؟
پیمان اکبری، دستیار ایگور کولاکوویچ، در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «امسال ما روی سرویس‌ها و دریافت‌ها که همیشه ضعف داشتیم، خیلی کار کردیم. با تمرین زیاد است که می‌توانی یک ضعف را برطرف کنی. از طرفی تجربه‌ای که بازیکنان لژیونر ما در لیگ‌های اروپا داشتند، خیلی به کمک تیم آمد.» 
چرا قبل از شروع لیگ و در روزهایی که اعتمادی به تیم نبود، صحبتی از این بهتر شدن‌ها نبود؟ امیدوار حاتمی از کارشناسان این رشته می‌گوید: «مسائل منفی خیلی سریع‌تر منتشر و همه‌گیر می‌شود. برآوردهایی که قبل از شروع مسابقات شده بود، با توجه به شرایط فدراسیون بود نه تیم. اوضاع فدراسیون مشخص نبود و همه مبنای تحلیل‌ها را این آشفتگی قرار داده بودند. کسی از نزدیک تمرینات و همبستگی تیم را ندیده بود یا حتی مدیریت خوب کاپیتان تیم را که در این پیروزی‌ها سهم بالایی دارد.» گفته می‌شود بیشتر تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌ها به‌جز برزیل، با تیم زیر 23سال در این مسابقات شرکت کرده‌اند. 4ستاره بزرگ جهان که برای فرانسه، برزیل، آرژانتین و بلغارستان بازی می‌کنند، در این تورنمنت غایب هستند. جمشید حمیدی، کارشناس والیبال معتقد است پیش‌بینی‌های قبل از مسابقات براساس تصوری بوده که همگی از دیگر تیم‌ها داشته‌اند: «ما شناخت کافی از والیبال دنیا نداریم. از صحنه دور هستیم و برداشت‌های شخصی را به‌جای تحلیل ارائه می‌دهیم. تحلیل باید مبتنی بر داده‌ها و آمار باشد ولی ما بیشتر تفسیر شخصی می‌کنیم. واقعیت این است که لیگ جهانی یا لیگ ملت‌ها از 10سال قبل به این طرف به جوانگرایی تیم‌ها اختصاص پیدا کرده است اما تیم ما بازیکنانی را دارد که 15سال است کنار دست هم بازی می‌کنند. اگر همه این موارد را درنظر می‌گرفتیم، قابل پیش‌بینی بود که ایران نتایج خوبی بگیرد. با این حال انتظار نمی‌رفت تیم به این خوبی بازی کند.» 
با وجود این نتایج، کولاکوویچ همچنان منتقدانی جدی دارد که بعد از هر بازی از او می‌پرسند چرا به جوانان میدان نمی‌دهد. آنها معتقدند که سرمربی تیم ملی فقط به نتیجه فکر می‌کند و برخلاف مربیان دیگر که به جوانان میدان می‌دهند، برنامه‌ای برای المپیک ندارد.
ایگور کولاکوویچ در شروع لیگ گفته بود که هدفش نتیجه گرفتن در این میدان است و خیلی‌ها این تمرکز را دلیل اصلی نتیجه‌گیری می‌دانند. حمیدی می‌گوید: «فدراسیون والیبال بر سر دوراهی لیگ و المپیک گیر کرده است. تیم در مجموع خوب بازی می‌کند اما در کنار اینکه دنبال کاپ و مقام هستیم، مثل روسیه، لهستان، صربستان و همه کشورهای بزرگ نباید جوانان را نادیده بگیریم. ژاپن قهرمان المپیک شد ولی بعدش چه اتفاقی افتاد؟ والیبالش توسعه پیدا کرد؟ نه.»
هستند کسانی هم که با نظر ایگور موافقند. آنها می‌گویند ایران برای المپیک فقط می‌تواند روی صعود تمرکز کند نه نتیجه‌گیری و وقتی تیمی پتانسیل رقابت در میدان‌های بزرگ‌تر مثل المپیک و قهرمانی جهان را ندارد، نباید فرصت پیروزی در میدان‌های کوچک‌تری مثل لیگ ملت‌ها را از دست بدهد. حاتمی نظر این افراد را تکمیل می‌کند: «اینکه ما دنبال هدف‌های بزرگ برویم خیلی خوب است اما توان رسیدن به این اهداف را داریم؟ امکاناتش را داریم؟ می‌شود این پیروزی‌ها و خوشحالی مردم را در نظر نگرفت؟ تیم‌ها در جهان در حال پوست‌اندازی هستند. ما هم همین کار را کرده‎ایم ولی پیمانه ما پیمانه‌ای نیست که بتوانیم بیش از این جوانگرایی کنیم.» حالا دیگر تقریبا تردیدی نیست که تیم ایران یکی از مدعیان اصلی صعود به فینال لیگ ملت‌هاست که در شیکاگوی آمریکا برگزار می‌شود. این اطمینان در شرایطی است که چند هفته پیش از شروع مرحله انتخابی این لیگ، نه‌تنها کارشناسان که به‌نظر می‌رسید مدیران فدراسیون والیبال هم از صعود به مرحله نهایی ناامید هستند. کار به جایی رسیده بود که گفته می‌شد ممکن است قید سفر به امارات برای گرفتن ویزای آمریکا را بزنند. سرپرست تیم ایران سختگیری‌های سفارت آمریکا را بهانه کرد اما در نهایت مدیران ارشد فدراسیون تصمیم گرفتند تیری در تاریکی بیندازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید